آیفون تصویری و جاسوسی از همسایه‌ها؛ حریم خصوصی یا امنیت؟

موضوع نسبتا جدید در درگیری‌های همسایه‌ها، وجود تجهیزات نظارتی و امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته و زنگ‌های هوشمند است

دربازکن هوشمند خانه شما خواسته یا ناخواسته ممکن است رفت‌وآمد همسایه‌ها را هم ثبت کند - CANVA

تصویر زوج سالمندی که پشت پنجره کشیک همسایه‌ها را می‌کشند یا در درگاهی خانه رفت‌وآمد بقیه را زیر نظر دارند فراموش کنید. همسایه‌های این دوره و زمانه مجهز به مدرن‌ترین فناوری و بدون اینکه متوجه حضورشان باشید، زاغ سیاه شما را چوب می‌زنند.

همان‌طور که هر وکیل محلی می‌تواند به شما بگوید، برخی از تلخ‌ترین اختلافات حقوقی ناشی از اختلافات بین همسایه‌ها است. موسیقی با صدای بلند، جای پارک، استفاده از مشاعات ساختمان و تمام آنچه در ابتدا ممکن است ناراحتی‌های جزئی باشد، می‌تواند به‌تدریج منجر به یک جنگ تمام‌عیار در دادگاه شود.

یک موضوع نسبتا جدید در درگیری‌های همسایه‌ها، تجهیزات نظارتی و امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته و زنگ‌های هوشمند است.

دربازکن هوشمند خانه شما خواسته یا ناخواسته ممکن است رفت‌وآمد همسایه‌ها را هم ثبت کند، بنابراین کاملاً قابل‌پذیرش است اگر آن‌ها نگران این باشند که از خانه و زندگی خصوصی‌شان شبانه‌روزی جاسوسی می‌شود.

اگر قصد نصب این تجهیزات را دارید باید نکاتی را در نظر بگیرید تا از دلخوری‌های احتمالی در محل زندگی و بالاتر از آن دردسرهای حقوقی در امان بمانید.

 در قدم اول محاسبه کنید که آیا واقعاً نیازی به نصب دوربین، دربازکن هوشمند و تصویری و سامانه‌های امنیتی پیشرفته دارید؟ در برخی موارد ممکن است با همکاری همسایه‌ها و پیش‌بینی موارد امنیتی و فیزیکی، نیازی به این‌همه بگیر و ببند الکترونیکی نداشته باشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر به این نتیجه رسیدید که دربازکن هوشمند از نان شب برایتان واجب‌تر است، در باره زاویه دوربین و میزان صوت و تصویری که ضبط می‌شود حساس باشید. اگر ثابت شود که شما رفت‌وآمد همسایه‌ها را زیر نظر گرفته‌اید و یا صدای آن‌ها را حتی در فضاهای عمومی ساختمان ضبط کرده‌اید ممکن است برای شما عواقب قانونی در برداشته باشد.

توجه داشته باشید که همیشه لازم است یک هدف روشن و موجه برای استفاده از دوربین مداربسته داشته باشید.

هنگام خرید یک سیستم، دامنه داده‌هایی را که می‌تواند جمع‌آوری کند، در نظر بگیرید که آیا این برای هدف موردنظر شما منطقی است یا خیر. برای مثال، در برخی از دستگاه‌ها می‌توان صدا را غیرفعال کرد.

اطمینان حاصل کنید که علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد دوربین در حال ضبط است.

تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده را در جای امن نگه دارید. این داده‌ها باید فقط برای کسانی که به آن نیاز دارند در دسترس باشند و در صورت عدم نیاز آن را حذف کنید.

اگر تازه به‌جایی اسباب‌کشی کرده‌اید که این تجهیزات در آنجا وجود داشته است حتماً از یک واحد معتبر بخواهید تا تمام دوربین‌ها و محل ذخیره اطلاعات را برای شما بررسی کند تا اطمینان پیدا کنید شخص دیگری به آن‌ها دسترسی ندارد.

اگر تصاویری از در منزل خودتان ضبط کرده‌اید که اطلاعات شخصی دیگران مانند پلاک خودرو یا رفت‌وآمد آن‌ها را هم شامل شده است، نباید آن را در شبکه‌های اجتماعی هم‌خوان کنید.

ازآنجاکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، بهترین راه این است که در زمان نصب و استفاده از این تجهیزات همسایه‌های خود را از محفوظ بودن اطلاعات و حریم شخصی‌شان مطلع کنید.

نکته مهم دیگر این است که داده‌های جمع‌آوری‌شده را تنها با درخواست مقامات قانونی در اختیار شخص ثالث قرار دهید. استفاده شخصی باعث شده است تا کاربران خانگی از بسیاری از قوانین مربوط به تصویربرداری و جمع‌آوری داده‌ها مستثنا باشند اما اگر این اطلاعات را بدون اجازه مقام قضایی با دیگران به اشتراک بگذارید دیگر این استثنا شامل شما نخواهد شد.

بیشتر از زندگی