تلاش برای تغییر موازنه قدرت در منطقه و آغاز مسابقه تسلیحاتی ایران و اسرائيل

جنگ نیابتی ایران و اسرائيل تنها به جلوگیری از برنامه هسته‌ای تهران محدود نمی‌شود

میزان دسترسی گروه‌های نیابتی ایران به پهپادهای جنگی پیوسته در حال افزایش است. عكس از:  AFP

مسابقه تسلیحاتی به معنای رقابت بین مخالفان و طرف‌های درگیر به منظور برخورداری بیشتر از توانایی‌های نظامی برای تضمین برتری نظامی در یک منطقه است. در خاورمیانه نیز مسابقه تسلیحاتی از زمانی آغاز شد که تاسیسات نفتی آرامکو حدود دو سال پیش هدف حمله قرار گرفت و میزان تهدید پهپادهایی که از چندی به این سو، مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزایش یافت و همین امر باعث شد اسرائیل برای مقابله با تهدید پهپادها در صدد توسعه قابلیت‌های دفاع هوایی خود شود. همچنان، اسرائیل اعلام کرد که حمله به نفتکش «مرسر استرتیت» نیز توسطه پهپاد صورت گرفته است.

این در حالی است که ایران نه تنها در تلاش برای توسعه پهپادهای جنگی بوده بلکه سعی دارد میزان انتشار آن‌ها را میان گروه‌های نیابتی خود در منطقه افزایش دهد، به ویژه این‌که تهران تا کنون پهپادهایی بسیاری را در دسترس متحدان حوثی‌اش در یمن، گروه‌های شبه نظامی نیابتی در سوریه و عراق و سازمان حزب‌الله لبنان قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهدید پهپادها علیه اسرائيل در جنگ اخیر غزه به طور عملی افزایش یافت، زمانی‌که جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» در نبرد با اسرائيل دست به استفاده از پهپاد زدند. به همین دلیل، تل‌آویو ارائه طرح‌های جدید پهپادها برای جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه را عمده‌ترین تهدید نظامی علیه ارتش اسرائیل می‌داند، به ویژه این‌که برد برخی از این پهپادها به هزاران کیلومتر می‌رسد.

محور اصلی ارزیابی‌های استراتژیک که در حال حاضر در اسرائيل جریان دارد، بر تقویت پدافند هوایی اسرائیل برای مقابله با تهدید پهپادها استوار است. نیروی هوایی اسرائیل در حال خرید آرایه‌های فازی اضافی برای نصب آن‌ها در شمال کشور است تا توانایی شناسایی پهپادها را بهبود بخشد. همین اکنون اسرائیل سرگرم اجرای تمرینات هوایی «سرزمین اژدها» است که ۱۱ فرمانده نیروی هوایی کشورهای مختلف جهان در آن حضور دارند. هواپیماهای اف‌۱۶ آمریکایی، جنگنده‌های بریتانیایی تایفون و هواپیماهای فرانسوی رافائل در رزمایشی که به عنوان «سرزمین اژدها» نامیده می‌شود، برای مقابله با دشمن نامریی به پرواز در می‌آیند. این تمرینات نظامی که حرکت پهپادهای شرکت کننده در آن شبیه «اژدها» است، نشان می‌دهد که هدف از این رزمایش آماده‌سازی بخشی از توانایی‌های مورد نیاز برای مقابله با ایران است.

در همین حال، اسرائیل عکس‌های ماهواره‌ای را از یک پایگاه ایرانی در منطقه منتشر کرده است که به گفته بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائيل برای آموزش نیروهای نیابتی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نیروها، نحوه استفاده از پهپادها را در این پایگاه می‌آموزند. از این‌رو، ارتش اسرائیل در چارچوب طرحی برای ایجاد یک چتر دفاع هوایی در سراسر کشور، قصد دارد ظرف دو سال آینده فضای شمال کشور را تحت پوشش نظارتی قرار دهد. این در حالی است که ایران از چندی به این سو، نصب باتری‌های موشکی پیشرفته ضد هوایی را در سوریه آغاز کرده است، به ویژه در نقاطی که هواپیماهای اسرائیلی به طور معمول حملات هوایی انجام می‌دهند و برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران و منع قاچاق سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله در سوریه و لبنان، خاک سوریه را صدها بار هدف حمله قرار داده اند. علاوه برآن، هواپیماهایی اسرائیلی برخی از انبارهای سلاح و مهمات جنگی شبه نظامیان عراقی وابسته به ایران را نیز در قلمرو عراق بمباران کرده اند.

در سال ۲۰۱۸، یک فروند هواپیمای اف‌۱۶ که در شمال اسرائیل در حال پرواز بود پس از اصابت موشک اس‌۲۰۰ که توسط نیروهای سوریه شلیک شده بود، سقوط کرد. افزون برآن‌ در سال‌های اخیر، برخی از موشک‌های سوریه در خاک اسرائیل سقوط کرده اند. طوری‌که بقایای یک موشک در شمال تل‌آویو و دیگری در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب سقوط کرد. در طول سال گذشته و به دنبال تشدید حملات اسرائيل به سوریه، زمان پاسخ‌گویی باتری‌های پدافند هوایی سوریه سریع‌تر شده و نیروهای هوایی اسرائيل را بر آن داشت تا نحوه عملکرد خود را در چنین عملیاتی تغییر دهند.

بنابراین، برنامه هسته‌ای ایران تنها پرونده نیست که برای اسرائیل در اولویت قرار داشته باشد، بلکه عمده‌ترین مسئله، رویارویی با تلاش‌های ایران برای تغییر موازنه قدرت در منطقه است. تل‌آویو بودجه دفاعی بیشتری را به منظور آمادگی برای جنگ و رزمایش‌های نظامی اختصاص داده است و نیروی هوایی اسرائیل در حال فراگرفتن آموزش‌های فشرده برای سناریوهای احتمالی هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران هستند.

در واقع، جنگ نیابتی میان ایران و اسرائیل به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای منحصر نمی‌شود، بلکه راه را برای مسابقه تسلیحاتی به‌ویژه در زمینه پدافند هوایی، رادارها و انتشار پهپادها باز می‌کند و علاوه بر دولت‌ها، گروه‌های شبه نظامی و سازمان‌های مسلح نیز وارد صحنه رقابت مسابقه تسلیحاتی می‌شوند و خاورمیانه را به سمت ناامنی و بی‌ثباتی بیشتری سوق می‌دهند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه