گوترش: بی‌اعتمادی بین قدرت‌های بزرگ به سطح خطرناکی رسیده است

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار افزایش کمک کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان باید به فکر فاجعه آب و هوایی و بحران اقلیمی باشد-Justin Lane- Pool/Getty Images/AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان باید به فکر فاجعه آب و هوایی و بحران اقلیمی باشد.

او که امروز جمعه، ۲۹ اکتبر، در آستانه نشست سران گروه جی ۲۰ در رم سخن می‌گفت، افزود: « رهبران گروه ۲۰ کشور ثروتمند جهان باید در بسیاری از زمینه‌ها برای کمک به کشورهای فقیرتر اقدامات بیشتری انجام دهند.»

او در جمع خبرنگاران گفت بی‌اعتمادی بین قدرت‌های بزرگ به سطح خطرناکی رسیده است.

گوترش اظهار امیدواری کرد که نشست دو روزه رهبران گروه جی ۲۰ به رفع این مشکل و افزایش اعتماد بین قدرت‌های بزرگ کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از گروه ۲۰ خواست تا  منابع مالی بیشتری را به کشورهای فقیر اختصاص دهند و به تعهدات قبلی خود مبنی بر کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با مشکلات فزاینده مرتبط با تغییرات آب و هوایی عمل کنند.

او  گفت: «متاسفانه پیامی که به کشورهای در حال توسعه فرستاده می‌شود این است که پول در راه است. اما ما با تمامی اهداف اقلیمی کیلومترها فاصله داریم و باید بر سرعت خود بیفزاییم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان ملل متحد، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به کودتای نظامیان در سودان، از ارتش این کشور خواست که در مقابل معترضان از خود خویشتنداری نشان دهند.

در پی کودتای اخیر در سودان، این کشور صحنه درگیری‌های خونین و مرگباری بین نظامیان کودتاچی و مردم معترض به این کودتا بوده است. این درگیری‌ها دست کم هشت کشته و ۱۷۰ مجروح بر جای گذاشته است.

معترضان می‌گویند که تظاهرات خود علیه قدرت گرفتن ارتش ادامه خواهند داد.

آنتونیو گوترش، بار دیگر کودتا در سودان را به شدت محکوم و تاکید کرد که سیستم انتقالی قدرت مجددا باید برقرار شود.

او گفت فردا در این باره بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.

رهبران اقتصادهای بزرگ جهان، برای اولین نشست حضوری جی ۲۰ پس از همه‌گیری کرونا، در رم گرد هم آمده‌اند. در این نشست دو روزه که کار خود را از فردا آغاز می‌کند، واکسیناسیون جهان، بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری و مقابله با تغییرات آب و هوایی مورد بحث قرار خوهد گرفت.

بیشتر از جهان