دو درصد از ثروت ایلان ماسک می‌تواند جهان را از گرسنگی نجات دهد

«گروه کوچکی از افراد فوق‌ثروتمند می‌توانند فقط با بخشی از دارایی‌شان به حل مشکل گرسنگی جهان کمک کنند»

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، نزدیک به ۲۸۹میلیارد دلار دارایی خالص دارد-CHRISTOPHE GATEAU / DPA / AFP

دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان، با اشاره به جف بزوس و ایلان ماسک، دو تن از ثروتمندترین افراد جهان، گفت: «میلیاردرها باید هم‌اکنون متحدانه برای کاهش گرسنگی در جهان قدم بردارند.»

او افزود: «اختصاص ۶میلیارد دلار برای کمک به ۴۲میلیون نفر کار پیچیده‌ای نیست. این افراد به‌معنای واقعی کلمه گرسنه‌اند و در صورت نرسیدن کمک، جانشان را از دست می‌دهند.» مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد: «توفان برخاسته از چند بحران جهانی مانند تغییرات آب‌وهوایی و شیوع بیماری کووید-۱۹، بسیاری از کشورها را بیش از پیش با بحران قحطی و گرسنگی مواجه کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش بلومبرگ، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، نزدیک به ۲۸۹میلیارد دلار دارایی خالص دارد، به این معنی که بیزلی فقط ۲درصد از دارایی او را درخواست کرده است. همچنین، بنا بر اعلام یک موسسه مطالعاتی، دارایی خالص میلیاردرهای آمریکایی از زمان شروع همه‌گیری کرونا تقریبا دوبرابر شده و در ماه اکتبر به ۵.۰۴تریلیون دلار رسیده است.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذایی سازمان ملل متحد که روز دوشنبه منتشر شد، نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی ۲۲.۸ میلیون نفر، با بحران شدید گرسنگی روبه‌رو هستند. در این گزارش آمده است که بیکاری افسارگسیخته و بحران نقدینگی، این کشور را در آستانه بحرانی انسانی قرار داده و ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال در معرض خطرند. در اتیوپی نیز تخمین زده می‌شود که ۵.۲میلیون نفر در منطقه تیگرای نیاز فوری به کمک غذایی دارند. در این منطقه، که از سال گذشته در معرض درگیری‌های داخلی بوده است، هزاران غیرنظامی کشته و بیش از ۲میلیون نفر آواره شده‌اند و فقر گسترش پیدا کرده است.

بیزلی همچنین گفت: «در ایالات متحده آمریکا و کشورهای آمریکای مرکزی نیز شاهد کمبود غذا هستیم. برای مثال، در گواتمالا، هندوراس، السالوادور، و نیکاراگوئه به افراد زیادی غذارسانی می‌شود. با این حال، تغییرات آب‌وهوایی و در نتیجه توفان و سیل‌های مداوم، وضعیت آن منطقه را به شکل بحرانی و ویرانگری درآورده است.»

بیشتر از جهان