دانشمندان موفق به کشف یکی از جوان‌ترین سیاره‌ها شدند

این سیاره فقط چند میلیون سال پیش شکل گرفته است

این سیاره تقریبا همزمان با شکل‌گیری جزایر هاوایی، پدید آمده است- عکس از دانشگاه هاوایی

دانشمندان یکی از جوان‌ترین سیاره‌هایی را پیدا کرده‌اند که تا کنون کشف شده و فقط همین چند میلیون سال پیش شکل گرفته است. بزرگی سیاره ۲اِم۰۴۳۷بی (2M0437b) چند برابر سیاره مشتری است و تقریبا همان زمانی که جزایر هاوایی بر روی زمین شکل گرفته، ظاهر شده است. این سیاره به‌قدری جوان است که تقریبا به شکل گدازه‌هایی که از آتش‌فشان در حال فوران بیرون می‌زند، هنوز پرتوهای گرمایی [به‌جا مانده از] دوره شکل‌گیری از خود ساطع می‌کند.

اریک گایدو، استاد بخش مانوای علوم زمین در دانشگاه هاوایی، که پژوهش او در اطلاعیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم  (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society) منتشر شده است، توضیح می‌دهد که «این کشف اتفاقی، [سیاره‌ای] به فهرست سیاره‌های ممتازی می‌افزاید که می‌توانیم مستقیما با تلسکوپ‌های خود ببینیم.»

او می‌گوید: «ما با بررسی نور به دست آمده از این سیاره می‌توانیم چیزهایی در باره عناصر تشکیل‌دهنده آن بفهمیم و شاید در باره اینکه این سیاره کجا و چگونه در یک دیسک گاز و غبار پیرامون ستاره میزبان خود، که مدت‌هاست از بین رفته، شکل گرفته است.»

سیاره ۲ اِم ۰۴۳۷ بی در اصل در سال ۲۰۱۸ و زمانی که پژوهشگران موقعیت ستاره میزبان آن را حین حرکت در آسمان زیر نظر داشتند، کشف شد. از آنجا که ستاره همدم آن در آسمان به کندی حرکت می‌کند، سه سال طول کشید تا تأیید شود که  ۲ اِم ۰۴۳۷ بی واقعاً سیاره است و نه جرمی دورتر.

با در نظر گرفتن این واقعیت که این سیاره در مقایسه با اغلب سیاره‌های منظومه شمسی ما در مداری به ‌مراتب بزرگ‌تر در حرکت است، این سیاره در فاصله صد برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید در حرکت است (تقریباً ۱۵ میلیارد کیلومتر)، مشاهده سیاره و ستاره میزبان آن آسان‌تر شد. اگرچه به گفته محققان، همچنان به میزان زیادی اُپتیک «سازگار» نیاز بود تا اعوجاج تصویر ناشی از اتمسفر زمین تعدیل و جبران شود.

(اُپتیک سازگار یا اُپتیک تطبیقی (AO) روشی است که ستاره‌شناسان برای بهبود کیفیت تصاویر دریافتی از تلسکوپ‌ها به کار می‌گیرند.)

مایکل لئو، یکی از نویسندگان مقاله و ستاره‌شناس در موسسه ستاره‌شناسی، می‌گوید: «دو تلسکوپ از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان، فناوری اپتیک سازگار و آسمان صاف رصدخانه مائونا کیا همه چیزهای لازم برای این کشف بودند. همه ما منتظر کشف‌های بیشتری نظیر این هستیم تا با کمک فناوری‌ها و تلسکوپ‌های آینده، مطالعات بیشتر و دقیق‌تری روی چنین سیاره‌هایی انجام شود.»