قیمت روغن مایع ۸۰ درصد افزایش یافت

«مردم وقتی می‌بینند قیمت کالایی افزایش یافته است، از خرید آن صرف‌نظر می‌کنند»

در مهر ۱۳۹۹، هر بطری روغن مایع ۹۰۰ گرمی به قیمت ۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد - برنا

قیمت روغن مایع در ایران در مدت یک‌ سال، حدود ۸۰ درصد افزایش یافته؛ به‌ طوری‌ که از ۱۰ هزار تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۱۸ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در مهر ۱۳۹۹، هر بطری روغن مایع ۹۰۰ گرمی به قیمت ۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد که قیمت آن هم‌زمان با آغاز سال ۱۴۰۰ به ۱۴ هزار تومان رسید و حالا با گذشت حدود شش ماه، بهای آن به ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در خرداد ۱۴۰۰، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر کیلو روغن خام سویا و روغن خام پالم را از پنج هزار و ۵۰۰ تومان به هفت هزار و ۵۰۰ تومان و بهای روغن آفتابگردان را از شش هزار تومان به ۹ هزار تومان افزایش داد که باعث شد قیمت روغن خوراکی در خرده‌فروشی‌ها هم تغییر کند. در واقع افزایش قیمت روغن مایع هم‌زمان با شروع نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در حالی است که قیمت این کالا در اردیبهشت نیز ۳۵ درصد افزایش یافته و میزان عرضه آن در چند ماه اخیر، از تقاضا بیشتر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاهدات میدانی در فروشگاه‌ها نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر، برخلاف زمستان ۱۳۹۹، نه‌تنها از کمبود روغن خبری نیست، بلکه در بازار به‌وفور هم یافت می‌شود اما افزایش قیمت باعث شده است که تقاضای مردم برای خرید آن کاهش یابد.

این موضوع را پیش‌تر ابوالحسن خلیلی، رئیس انجمن صنایع روغن نباتی ایران، نیز تایید کرده و گفته بود که در شرایط عادی باید ۵۰۰ هزار تن روغن توزیع می‌شد اما در چهار ماه ابتدایی سال، ۳۰۰ هزار تن بیشتر روغن به بازار فرستاده شد. به گفته خلیلی، حتی وضعیت واردات دانه‌های روغنی و روغن نیز از ماه‌های قبل بهتر شده است. او به پایگاه خبری تجارت‌نیوز گفته بود: «مردم برای خرید بیشتر روغن هیجانی ندارند و وقتی می‌بینند قیمت کالایی گران است، از خرید آن صرف‌نظر می‌کنند.»

افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال‌های اخیر حذف تدریجی آن‌ها از سبد خرید خانوارها را به دنبال داشته است. پیش از این جمیل علیزاده شایق، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان برنج، نیز گفته بود که در حال حاضر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج تولید شده اما افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که سرانه مصرف آن برای هر ایرانی به ۳۶ کیلوگرم کاهش پیدا کند.

وضعیت دیگر کالاهای اساسی نیز با روغن و برنج تفاوت چندانی ندارد. در ماه‌های اخیر قیمت موادغذایی پرمصرف مثل لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، شکر، مرغ، تخم‌مرغ، حبوبات و سویا در ایران بین ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است. با رشد فزاینده قیمت موادغذایی اغلب این مواد از سفره خانواده‌ها حذف شدند؛ در حالی‌ که جایگزین مناسبی هم نداشتند.

بیشتر از اقتصاد