بلو اوریجین ایستگاه فضایی تجاری می‌سازد

اوربیتال ریف در مداری نزدیک به زمین ساخته خواهد شد و خدمات بازرگانی، پژوهشی، و گردشگری ارائه خواهد کرد

این ایستگاه فضایی تا ده نفر ظرفیت دارد و بخش‌های جداگانه‌ای برای زندگی و پژوهش‌های علمی فراهم می‌کند‌ـ MARIO TAMA/GETTY IMAGES VIA AFP

بلو اوریجینِ جف بیزوس و دیگر شرکا، از جمله بویینگ و شرکت «سی‌یرا اسپیس» مستقر در کلرادو، از طرح‌های ساخت یک ایستگاه فضایی تجاری رونمایی کردند که تا نیمه دوم دهه جاری از آن به‌عنوان «پارک تجاری چندمنظوره» بهره‌برداری خواهد شد.

بلو اوریجین روز دوشنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ایستگاه فضایی طراحی‌شده، با مالکیت خصوصی، و عملیاتی‌شده برای مقاصد تجاری، به نام «اوربیتال ریف»، در مداری نزدیک به زمین ساخته خواهد شد و خدمات بازرگانی، پژوهشی، و گردشگری ارائه خواهد کرد.

بلو اوریجین می‌گوید اوربیتال ریف، با اندازه‌ای نزدیک به اندازه ایستگاه فضایی بین‌المللی، قادر است حداکثر تا ده نفر را در خود جای دهد و بخش‌های جداگانه‌ای را برای زندگی و انجام پژوهش‌های علمی فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام این شرکت، این خدمات شامل حمل‌ونقل فضایی و تدارکات، سکونت در فضا، جاسازی تجهیزات، و عملیات‌هایی از جمله سوار کردن سرنشینان و گشایش بازارهای جدید در فضا است.

در این بیانیه آمده است: «سازمان‌های فضایی باتجربه، کنسرسیوم‌‌های فناوری پیشرفته، کشورهای مستقل بدون برنامه‌های فضایی، رسانه‌ها و شرکت‌های مسافرتی، کارآفرینان و مخترعانی که پشتیبان مالی پیدا کرده‌اند، و سرمایه‌گذاران آینده‌نگر، همگی در اوربیتال ریف جای دارند.»

بر اساس گزاره‌برگی که بلو اوریجین منتشر کرده است، این نوع جدید سازه فضایی با پنجره‌های بزرگ رو به زمین می‌تواند به مسافران این امکان را بدهد که «زیبایی سیاره‌مان را ببینند» و «هیجان بی‌وزنی را در آرامش مطلق تجربه کنند».

این پروژه پُر ریسک امیدوار است که فرصت‌های تجاری بی‌همتایی برای یک بازار چندمنظوره، از جمله فیلم‌سازی در ریزگرانش، افتتاح هتل فضایی، یا انجام پژوهش‌های پیشرفته فراهم کند.

برنت شروود، نایب‌رئیس برنامه‌های توسعه پیشرفته بلو اوریجین، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما دستیابی [به فضا] را گسترش خواهیم داد، هزینه‌ها را پایین خواهیم آورد، و همه خدمات و تسهیلات مورد نیاز برای عادی‌سازی سفر فضایی را فراهم خواهیم کرد. محیط کسب‌وکار پرجنب‌وجوشی در مدار نزدیک به زمین رشد خواهد کرد، و اکتشاف‌های جدید، محصولات جدید، تفریحات جدید، و آگاهی جمعی ایجاد خواهد کرد.»

با این همه، بلو اوریجین و شرکایش هنوز معلوم نکرده‌اند که این ایستگاه فضایی چقدر هزینه خواهد داشت. شرکای بلو اوریجین در این پروژه عبارت‌اند از سی‌یرا اسپیس، بویینگ، ردوایر اسپیس، جنسیس انجینیرینگ سُلوشنز، و دانشگاه ایالتی آریزونا. آن‌ها نیز اطلاعاتی در مورد اینکه به چه میزان در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد منتشر نکرده‌اند.

این شرکت‌ها قصد دارند از استارلاینر بویینگ و فضاپیمای دریم چیسرِ سی‌یرا اسپیس استفاده کنند تا امکان انتقال انسان و محموله به ایستگاه فضایی تجاری را فراهم کنند. هر دو این فضاپیماها هنوز باید برای بررسی قابلیت‌هایشان در انجام پروازهای سرنشین‌دار آزمایش شوند.

این شرکت‌ها یادآور می‌شوند که انتظار می‌رود فضاپیمای دریم چیسر، فضاپیمای استارلاینر، و سیستم پرتاب نیو گلن بلو اوریجین، «شالوده اصلی حمل‌ونقل [فضایی] مقرون به صرفه‌ای ایجاد کنند».

جان مولهولاند، نایب‌رئیس بویینگ و مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی، در بیانیه‌ای گفت: «این پروژه برای ما هیجان‌انگیز است، زیرا تکرار دوباره آی‌اس‌اس [ایستگاه فضایی بین‌المللی] موفق و بادوام نیست، بلکه یک گام از آن فراتر می‌رود تا موقعیت منحصر‌به‌فردی در مدار نزدیک به زمین ایجاد کند؛ جایی که بتواند به طیف متنوعی از شرکت‌ها خدمت‌رسانی کند و میزبان فضانوردان معمولی غیرحرفه‌ای باشد.»

آقای مولهولاند افزود: «این امر، همان نوع تخصصی را که ما ابتدا برای طراحی و سپس ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کردیم و همان مهارت‌هایی را که همه روزه برای عملیات، نگهداری، و حفظ ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار می‌گیریم، می‌طلبد.»

© The Independent

بیشتر از جهان