افزایش قیمت لوازم‌ خانگی قاچاق در ایران

برخلاف ادعای مسئولان، لوازم‌ خانگی داخلی نیز گران‌ شده‌اند

به‌دلیل گرانی کالاهای نو، ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات ‌دست‌دوم روی آورده‌اند‌ـ عکس از تابناک

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از افزایش قیمت لوازم‌ خانگی قاچاق در ایران خبر داد و از مردم خواست در زمینه مقابله با کالای قاچاق همکاری کنند و با کنترل گارانتی محصول در «سامانه جامع گارانتی» هنگام خرید، از صحت و قاچاق نبودن کالا مطمئن شوند. به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برخورد با کالاهای قاچاق «تشدید» می‌شود.

او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره لوازم‌ خانگی داخلی نیز گفت این کالاها به‌ هیچ‌ عنوان افزایش قیمت ندارند و با قیمت ثابت عرضه می‌شوند. 

برخلاف اعلام عباس تابش، در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم‌ خانگی در ایران قیمت‌ تولیدات خود را افزایش داده‌اند، منتشر شده است. با این حال، عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم‌ خانگی، به خبرگزاری ایسنا گفت: «اگر شرکتی مستقیم در سامانه ۱۲۴ درخواست افزایش قیمت ثبت کرده باشد، انجمن اطلاعی ندارد و این اطلاعات در اختیار سازمان حمایت است. اما در دو ماه اخیر، اعضای انجمن برای افزایش قیمت درخواستی دریافت نکردند. فقط یک یا دو مورد آن هم برای چند محصول جدید که در سامانه سابقه قیمت نداشتند، ثبت شده است.» در همین زمینه، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم‌ خانگی وزارت صمت، نیز گفت افزایش قیمت لوازم‌ خانگی بدون مجوز وزارتخانه و غیرقانونی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که با هدف حمایت از تولید داخلی، واردات لوازم‌ خانگی به ایران را ممنوع کرده است. در همان زمان، رضا رحمانی، وزیر وقت صمت، اعلام کرد که «ورود کالایی که تولید آن در ایران امکان‌پذیر باشد ممنوع است». با وجود این ادعا، مشخص بود که تغییر شرایط ارزی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در این اقدام بی‌تاثیر نبوده است. از آن زمان تاکنون، لوازم‌ خانگی بهصورت غیرقانونی به ایران وارد می‌شوند و لوازم‌ خانگی تولید داخل هم در فضایی بدون رقیب، کالای خود را تولید و عرضه می‌کنند. 

نتیجه چنین اقدامی افزایش بهای کالاهای داخلی و قاچاق در چند سال اخیر بود و حالا پس از فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم‌ خانگی کره‌ای، قیمت‌‌ها بار دیگراوج گرفته‌اند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت هرگونه افزایش قیمت کالاهای داخلی را غیرقانونی خوانده‌اند؛ با این حال آنچه در بازار رخ داده این است که قیمت‌ها ۵ تا  ۱۰ درصد گران شده‌اند.

سوی دیگر این ماجرا، افزایش قیمت کالاهایی است که گفته می‌شود قاچاقی به ایران وارد می‌شوند اما از آن‌جا که این لوازم از گمرک ترخیص می‌شوند، درباره قاچاق بودن آن‌ها تردیدهایی وجود دارد؛ به‌خصوص اینکه بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، اعلام نظر مسئولان گمرک نشان می‌دهد نه‌تنها واردات آن‌ها غیرقانونی نیست، بلکه با تایید وزارت صمت و بر اساس سهمیه قانونی انجام می‌شود. 

اعلام ممنوعیت واردات لوازم‌ خانگی در حالی‌ که این کالاها از مبادی رسمی به ایران وارد می‌شوند، افزایش بی‌رویه قیمت آن‌ها را در پی‌ داشته و کار را به‌جایی رسانده که قدرت خرید بسیاری از مردم را کاهش داده است. پیش‌تر، داود عبداللهی فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان، از رونق بازار لوازم‌ خانگی دست‌دوم به دلیل گرانی کالاهای نو خبر داده و گفته بود که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست‌دوم روی آورده‌اند.