۷۰ درصد مردم به خرید لوازم دست‌دوم روی آورده‌اند

رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان: اقشار ضعیف حتی نمی‌توانند لوازم‌ خانگی دست‌دوم تهیه کنند

علاوه بر گرانی لوازم نو، محصولات دست‌دوم نیز جهش قیمت داشته‌اند‌ـ عکس از تسنیم

رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان گفته است که به‌دلیل گرانی کالاهای نو، ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست‌دوم روی آورده‌اند. به گفته داود عبداللهی‌فرد، یخچال، فریزر و لوازم صوتی و تصویری بیشترین کالاهای دست‌دومی‌اند که خریداری می‌شوند و وسایل چوبی مثل مبلمان و سرویس خواب در اولویت بعدی قرار دارند.

روی آوردن ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست‌دوم روی دیگر سکه فقر و تنگناهای اقتصادی در ایران و ناتوانی مردم از خرید کالاهای نو است. این آمار نشان می‌دهد که وضعیت زندگی ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم ایران به‌گونه‌ای است که امکان تهیه وسایل موردنیاز زندگی را ندارند و ناچار به دست‌دوم‌فروشی‌ها روی آورده‌اند. رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان نیز این نکته را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با وجود کاهش قدرت خرید مردم برای تهیه لوازم نو، محصولات دست‌دوم نیز جهش قیمت داشته‌اند؛ به‌‌طوری‌‌که به گفته عبداللهی‌فرد، اقشار ضعیف جامعه نمی‌توانند لوازم‌ خانگی دست‌دوم را به قیمت ارزان خریداری کنند. او پیش از این نیز با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر در جامعه، به صداوسیما گفته بود: «یقینا افرادی که می‌خواهند کالا‌های دست‌دوم خود را به سمساران بفروشند، ابتدا قیمت کالای نو را بررسی و پس از آن، برای فروش محصول خود اقدام می‌کنند؛ اکنون دیگر مانند گذشته نیست که جنس دست‌دوم به‌راحتی از خانه مردم خارج شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی تهران، در مرداد ۱۴۰۰ از افزایش ۱۵ درصدی تقاضا برای تعمیر لوازم‌ خانگی در ماه‌های اخیر خبر داده بود. او قطعی‌های برق و آسیب به لوازم‌ خانگی را از عوامل موثر در افزایش تقاضای تعمیر دانست و تاکید کرد: «قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار کم شده است و مردم به‌ویژه از سال گذشته، ترجیح می‌دهند اگر کالایی به مشکل دچار شد، به‌جای تعویض آن را تعمیر کنند.»

او به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر، قیمت یخچال و فریزر دوقلوی ایرانی ۲۵ میلیون تومان و یخچال ساید‌بای‌ساید ایرانی حدود ۳۰ میلیون تومان است. اما قدرت خریدی وجود ندارد تا مردم هم زندگی خود را بچرخانند و هم‌ ۳۰ میلیون تومان برای خرید لوازم‌ خانگی جدید پس‌انداز داشته باشند؛ بنابراین به تعمیر کالاهای قدیمی رو آورده‌اند.»

در هفته دوم مرداد نیز اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی، با اشاره به کاهش خرید لوازم‌ خانگی گفت: «در سال‌های گذشته برخی فروشندگان با ارائه کالاها به‌ صورت اقساطی و با حداقل سود، تنور بازار را گرم نگه می‌داشتند اما این روزها وضعیت به‌گونه‌ای است که قدرت خرید کسبه نیز کاهش یافته است. به‌طور مثال، اگر یک کاسب در سال ۱۳۹۶ می‌توانست با سرمایه خود ۱۰ یخچال ساید خریداری کند، امروز به دو یخچال رسیده و بر این اساس نمی‌تواند برای حفظ مشتریان خود همچون گذشته برنامه‌های فروش متنوعی را اجرا کند.»