واکسن‌های کرونا ۹۰ درصد از مرگ مبتلایان به «دلتا» جلوگیری می‌کنند

تزریق واکسن فایزر ۹۰ درصد و تزریق واکسن آکسفورد ۹۱ درصد موثر است

«اگر هنوز پیشنهاد واکسن را نپذیرفته‌اید، تشویقتان می‌کنیم به دلیل این فواید آشکار این کار را انجام دهید»-Gent SHKULLAKU / AFP

براساس مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است، کسانی که هر دو نوبت واکسن کووید را تزریق کرده‌اند اگر نتیجه آزمایش ویروس آن‌ها مثبت شود، به احتمال ۹۰ درصد بر اثر ابتلا به سویه دلتا جان خود را از دست نمی‌دهند.

محققان دانشگاه ادینبرو با استفاده از ابزاری پایشی، اطلاعات مربوط به تزریق واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و آکسفورد-آسترازنکا را جمع آوری و سپس این داده‌ها را با آمار مرگ‌ومیر مقایسه کردند.

این داده‌ها نشان داد که تزریق فایزر ۹۰ درصد و تزریق آکسفورد ۹۱ درصد موثر است.

این تحقیق اولین مورد در نوع خود است که تاثیر واکسن‌ها در جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از سویه دلتا، غالب‌ترین سویه کووید در بریتانیا، را در سطح ملی نشان می‌دهد.

محققان مرگ ناشی از کووید را مرگ افرادی در نظر گرفتند که تا ۲۸ روز پس از دریافت نتیجه مثبت آزمایش پی‌سی‌آر جان باخته‌ بودند، یا علت مرگ در گواهی فوت‌ آنان ابتلا به کووید قید شده بود. در این تحقیق، داده‌های پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در اسکاتلند، در بازه اول آوریل تا ۲۷ سپتامبر امسال، بررسی شد.

در این بازه، نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر ۱۱۵ هزار نفر مثبت شده بود که بیشتر این افراد به جای بیمارستان، در مراکز محلی آزمایش داده بودند و ۲۰۱ مورد مرگ بر اثر ابتلا به کووید نیز ثبت شده بود.

بر اساس این داده‌ها، در اسکاتلند مرگ هیچ فردی که دو نوبت واکسن مدرنا زده باشد، ثبت نشده است.

محققان می‌گویند که به همین دلیل براورد اثربخشی این واکسن خاص در جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از کووید امکان‌پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای این گروه تحقیقاتی از دانشگاه ادینبورو، دانشگاه استرات‌کلاید و سازمان سلامت عمومی اسکاتلند با بررسی داده‌های بی‌نام بیماران، این مجموعه داده‌ها را در قالب «طرح ای‌ای‌وی‌ای ۲» (ارزیابی زودهنگام همه‌گیری و تقویت نظارت بر کووید-۱۹) برای ردیابی وضعیت همه‌گیری و توزیع واکسن‌ تجزیه و تحلیل کردند.

پروفسور عزیز شیخ، مدیر موسسه آشر دانشگاه ادینبرو و سرپرست طرح ای‌ای‌وی‌ای ۲، گفت: «با سویه دلتا که در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان گونه غالب است و در بریتانیا، در مقایسه با سویه‌های قبلی خطر بستری شدن بیشتری به همراه دارد، اینکه می‌بینیم در مدت کوتاهی پس از تزریق دوز دوم چنین محافظت بالایی در برابر مرگ ایجاد می‌شود، اطمینان‌بخش است.»

«اگر هنوز پیشنهاد واکسن را نپذیرفته‌اید، تشویقتان می‌کنم به دلیل این فواید آشکار این کار را انجام دهید.»

پروفسور کریس رابرتسون، از دانشگاه استرات‌کلاید و سازمان سلامت عمومی اسکاتلند، گفت: «این پژوهش بیانگر ارزش تجزیه و تحلیل داده‌های تقریبا هم‌زمان از وضعیت سلامت روزانه افراد است.»

«یافته‌های ما که نشان می‌دهد واکسن زدن در جلوگیری از مرگ خود ما و دیگران بر اثر ابتلا به شایع‌ترین نوع کووید- ۱۹ همچنان عامل مهمی است، دلگرم‌کننده‌اند. باید صحت و اثرات درازمدت‌تر این نتایج اولیه را در شرایط دیگر و در قالب پژوهش‌های دیگر بررسی کرد.»

پژوهشگران گفته‌اند برای افزایش اطمینان به یافته‌های اولیه، جمع‌آوری داده باید در سایر کشورها و شرایط، با بازه زمانی طولانی‌تر پس از واکسیناسیون تکرار شود.

این گروه پژوهشی گفته‌اند با توجه به ماهیت مشاهده‌ای آمار، داده‌ها در مورد اثربخشی واکسن باید با احتیاط تحلیل شود و مقایسه مستقیم بین دو واکسن ممکن نیست.

این پژوهش در حالی منتشر می‌شود که موارد ابتلا به کووید و مرگ‌ومیر در بریتانیا همچنان افزایش می‌یابد.

 آمارهایی که روز سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که ۲۲۳ نفر دیگر پس از مثبت شدن آزمایش کووید جان باخته‌اند. این بیشترین تعداد از اول ماه مارس تاکنون است.

به نظر می‌رسد بستری‌ در بیمارستان نیز رو به افزایش است. در ۱۵ اکتبر، آخرین روزی که آمار دولتی اعلام شده است، ۹۲۱ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

نخست‌وزیر بوریس جانسون تاکید کرده که این ویروس «تحت کنترل» است، آمار بستری‌ها به عدد ثابتی رسیده و نسبت به ابتدای تابستان کاهش یافته است.

در میانه افزایش نگرانی‌ها از بالا رفتن نرخ مبتلایان، ساجد جاوید، وزیر بهداشت و درمان، قرار است پس از چند هفته وقفه، اولین نشست مطبوعاتی دولت در مورد کرونا را در ساعت ۵ بعدازظهر برگزار کند.

کواسی کوارتنگ وزیر بازرگانی و همکار او، پیش‌تر در روز چهارشنبه، در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت که به رغم درخواست‌های مدیران سازمان ملی خدمات درمانی مبنی بر اجرای «نقشه ب» کووید، پلاک ۱۰ (دفتر نخست‌وزیر بریتانیا) فعلا  برای برقراری مجدد قرنطینه برنامه‌ای ندارد.

نقشه ب بازگشت ماسک اجباری، حفظ فاصله اجتماعی و درخواست از مردم برای دورکاری را شامل می‌شود.

© The Independent