ورود کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ ممنوع شد

جمهوری آذربایجان ماه گذشته دو راننده ایرانی را به دلیل «ورود غیرقانونی» به خاک آن کشور بازداشت کرد

روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر دچار تنش شده است- عکس از خبرگزاری مهر

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران روز چهارشنبه با صدور بخشنامه‌ای ورود رانندگان و شهروندان ایرانی به منطقه قره‌باغ و لاچین جمهوری آذربایجان را ممنوع اعلام کرد.

در این بخشنامه گفته شده است: «بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان، ورود اتباع خارجی به آن کشور، خارج از گذرگاه‌های مرزی رسمی تعیین‌شده، نقض مرز جمهوری آذربایجان محسوب شده و مسئولیت‌آور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان راهداری «مؤکداً» توصیه کرده است که رانندگان و اتباع ایرانی به‌منظور مواجه نشدن با پیامدهای نقض قانون و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از طریق جمهوری ارمنستان وارد شهر لاچین و منطقه قره‌باغ نشوند.

در این بخشنامه همچنین از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خواسته شده است که از امضای هرگونه قرارداد تجاری با منطقه قره‌باغ،‌ صدور اسناد حمل، و ارسال و تخلیه محمولات و مانند این‌ها به آن منطقه خودداری کنند.

روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر دچار تنش شده است.

جمهوری آذربایجان ماه گذشته دو راننده ایرانی را به دلیل «ورود غیرقانونی» به خاک آن کشور بازداشت کرد. آن‌ها پس از عبور از جاده گوریس قاپان، که مسیر اصلی حمل‌ونقل و ترانزیت کامیون‌های ایرانی به ارمنستان است، بازداشت شدند.

به دنبال جنگ سال گذشته جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ و آتش‌بسی که در ماه نوامبر به میانجیگری روسیه حاصل شد، کنترل مناطقی که سال‌ها در دست ایروان بود به باکو واگذار شد.

بیشتر از جهان