چگونه پاول حمله آمریکا به عراق را برای جو بايدن توجیه کرد

هم بایدن و هم پاول از حمایتشان از جنگ عراق ابراز ندامت کردند و پاول آن را «لکه‌ای سیاه» در کارنامه‌اش خواند

ALEX EDELMAN / AFP

کالین پاول دارای یکی از درخشان ترین سوابق در ارتش آمریکا بود. اما احتمالا وزیر خارجه اسبق آمریکا که روز دوشنبه درگذشت، بیشتر به‌دلیل شهادتی که در شورای امنیت سازمان ملل داد در یادها بماند وقتی گفت عراق دارای تسلیحات کشتار جمعی است، که بسیاری از آمریکایی‌ها و مقام‌های منتخب این کشور را در مورد حمله نظامی به عراق متقاعد کرد. 

یکی از مقام‌های منتخب جو بایدن بود. در آن مقطع، در فوریه ۲۰۰۳، بایدن یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا از حزب دموکرات بود. جو بایدن در ماه اکتبر پیش از آن، همراه ۷۶ سناتور دیگر، به استفاده از نیروی نظامی در عراق رای داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن هنگام، کالین پاول، وزیر خارجه وقت، بیش از سایر مقام‌های دولت بوش از اعتبار برخوردار بود. او یک ژنرال چهار‌ستاره بازنشسته ارتش آمریکا بود که پیش‌تر در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، ریاست ستاد مشترک ارتش را برعهده داشت. او همچنین نخستین وزیر خارجه سیاهپوست آمریکا بود که اغلب به‌عنوان نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری تلقی می‌شد.

پاول در اوت ۲۰۰۲ به جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در مورد حمله نظامی به عراق هشدار داده بود اما به درخواست رئیس‌جمهوری در شورای امنیت شهادت داد. پاول در یکی از لحظات به‌یاد‌ماندنی، بطری کوچکی را بالا گرفت و در مورد (سلاح بیولوژیکی حاوی عامل بیماری باکتریایی) «سیاه زخم» و اقدام رژیم صدام حسین به تولید آن هشدار داد.

او گفت: «صدام حسین مسئول حتی یک قاشق چایخوری از این ماده مهلک شناخته نشده است.»

این سخنان در تغییر نظر عموم بسیار موثر واقع شد. نظرسنجی نشریه واشنگتن پست و پس از آن، شبکه خبری ای‌بی‌سی نشان داد که ۶۱ درصد از کسانی که به سخنرانی او یا گزارش‌های خبری در این مورد گوش کرده بودند و ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بوده‌اند که او برای جنگ با عراق « موردی متقاعد‌کننده» ارائه کرده بود. در پی شهادت پاول، جو بایدن از او تمجید کرد. 

همان زمان، جو بایدن در بیانیه‌ای که در نشریه «دلاور گرِیپ‌واین» منتشر شد، گفت: «وزیر خارجه، پاول، امروز در مقابل شورای امنیت سازمان ملل موردی مستدل وانکارناپذیر ارائه داد. شواهدی که او آورد موید نکاتی بود که برای بسیاری محرز بود‌ــ اینکه صدام همچنان خواسته جهان برای خلع سلاح را نادیده می گیرد.»

بایدن در ادامه افزود: «حال که وزیر خارجه این بیانیه مستدل را ارائه داده است، رئیس‌جمهوری باید به دیپلماسی شخصی‌اش برای متقاعد‌ کردن اعضای کلیدی شورای امنیت به تصویب دومین قطعنامه ادامه دهد که ضرب‌الاجلی برای توسل به زور، در صورت ضرورت، برای خلع سلاح عراق تعیین می‌کند. هرچند قطعنامه دوم الزامی نیست و هرچند قادریم به‌تنهایی در جنگ پیروز شویم، برای ما بهتر است از حمایت سازمان ملل و یک ائتلاف گسترده برخوردار باشیم.»

بعدها، افشا شد که بیشتر اطلاعات امنیتی شهادت پاول نادرست بوده است.

هم بایدن و هم پاول از حمایتشان از جنگ عراق ابراز ندامت کردند و پاول آن را «لکه‌ای سیاه» در کارنامه‌اش خواند.

© The Independent

بیشتر از جهان