بازگشت ابولا به جمهوری کنگو؟

ابولا یک بیماری بسیار خطرناک است که از راه تماس با مایعات بدن بیمار سرایت می‌کند

موارد شیوع مجدد ویروس به موج عظیم ابولا در سال‌های میان ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ مرتبط است - John WESSELS / AFP

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه خبر بروز سه مورد دیگر بیماری ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو را تایید کرد. به این ترتیب، در ۱۰ روز گذشته، در این کشور پنج نفر به ویروس ابولا آلوده شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی می‌گویند که به نظر می‌رسد موارد شیوع مجدد ویروس به موج عظیم ابولا در سال‌های میان ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ مرتبط است که در جریان آن بیش از هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر هم بر اثر عوارض آن جان سپردند.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که موارد جدید بیماری روز شنبه در ناحیه «بوتسیلی» واقع در جنب شهر «بِنی» محل آخرین شیوع ابولا مشاهده شده است. تاکنون سه نفر از پنج بیمار تاییدشده جان‌ باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بروز مجدد ویروس پس از موج گسترده شیوع بیماری به دلیل عفونت‌های بعدی ناشی از باقی ماندن ویروس در مایع منی (اسپرم) بیماران بهبود یافته از ابولا است. مجموعه‌ای دیگر از موارد ابتلا به بیماری که با موج سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ مرتبط بود، در ماه فوریه مشاهده شد و تا ماه مه پس از شش مورد مرگ‌ومیر، مهار شد.

واکسن توانایی پزشکان را متحول کرده تا در مهار شیوع‌ اخیر، سریع‌ترعمل کنند. هفته گذشته، واکسیناسیون افراد در تماس با بیماران با واکسن ابولا تولید «مِرک» آغاز شد. این یکی از دو نوع واکسن موجود ابولا است، دومین را شرکت دارویی «جانسون اند جانسون» تولید کرده است.

ابولا یک بیماری بسیار خطرناک هموراژیک (خونریزی دهنده) است که از راه تماس با مایعات بدن بیمار سرایت می‌کند و موجب خونریزی اندام‌های داخلی می‌شود. 

هفته گذشته، یک پژوهش سازمان بهداشت جهانی در مورد احتمال اینکه در قاره آفریقا، از هر هفت مورد ابتلا به ابولا تنها یک مورد ردیابی می‌شود، اظهار نگرانی کرد. ماتاشیدیسو موئِتی، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی، گفت: «با توجه به محدود بودن موارد آزمایش (ابولا) ما همچنان در ارتباط با بسیاری از جوامع (آفریقایی) در ابهام هستیم.»

بر اساس طرح‌های جدید، در «محدوده» ۱۰۰متری اطراف خانه‌های افرادی که ابتلای آنها تایید شده، مقررات نظارتی فعال اعمال می‌شود.

سازمان ملل متحد در نظر دارد در سال آینده، حدود هفت میلیون نفر را در هشت کشور مختلف آزمایش کند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان