تولد ۷۹۱ کودک از مادران زیر ۱۴ سال در سال جاری

جمهوری اسلامی با هدف افزایش جمعیت از ازدواج کودکان حمایت می‌کند

سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی به‌ترتیب در صدر استان‌هایی قرار دارند که کودکانی از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در آن‌ها به دنیا آمده‌اند‌ـ عکس از همشهری آنلاین

در نیمسال نخست امسال، بیش از ۷۰۰ کودک از مادران زیر ۱۴ سال در ایران متولد شده‌اند. سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی به‌ترتیب در صدر استان‌هایی قرار داشتند که کودکانی از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در آن‌ها به دنیا آمده‌اند.

آمار اولیه شمار موالید سال ۱۴۰۰ که سازمان ثبت‌احوال منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۶ ماه و ۱۶ روز، ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده‌اند. بر اساس این آمار، در فاصله ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰، سیستان و بلوچستان با تولد ۱۲۷ پسر و ۱۲۱ دختر از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله، در صدر این فهرست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از سیستان و بلوچستان، به ترتیب خوزستان با تولد ۴۸ پسر و ۴۴ دختر، خراسان رضوی با تولد ۳۶ پسر و ۲۹ دختر، گلستان با تولد ۲۵ پسر و ۲۱ دختر، کرمان با تولد ۲۳ پسر و ۲۲ دختر و آذربایجان شرقی با تولد ۲۵ پسر و ۱۰ دختر، در صدر آمار کودکان متولد‌شده از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله قرار دارند.

همچنین در همین بازه زمانی، ۳۶ هزار و ۵۶۲ کودک از مادران ۱۵ تا ۱۹ سال متولد شده‌اند.

پیش‌تر مرکز آمار ایران نیز از افزایش ۵.۱ درصدی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ خبر داده بود. بر اساس این آمار، که در مرداد امسال منتشر شد، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند. در عین‌ حال، آمار ازدواج دختران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل افزایشی ۶ درصدی داشت و ازدواج ۱۵۴ هزار و ۲۴۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله به ثبت رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود و حکومت‌ها متعهد شده‌اند در انجام هر کاری «منافع عالی» کودک را در نظر بگیرند. در بسیاری از کشورهای مترقی، ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است، اما ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران ازدواج دختران ۱۳ ساله و پسران ۱۵ ساله را مجاز می‌داند.

این قانون حتی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال را با حکم دادگاه و تشخیص پدر یا جد پدری مشروع می‌داند.

جمهوری اسلامی با هدف دنبال کردن سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای از ازدواج کودکان در ایران حمایت می‌کند و فعالان مدنی برای آموزش خانواده‌ها و ممانعت از ازدواج زودهنگام کودکان با ممنوعیت و محدودیت مواجه می‌شوند.

به‌تازگی زهرا آیت‌اللهی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سخنانی با حمایت از ازدواج کودکان، گفت: «اگر دختری زیر ۱۳ سال و پسری زیر ۱۵ سال خودش تمایل به ازدواج دارد و ازدواج به مصلحت او است و والدین هم این مصلحت را تشخیص می‌دهند و دادگاه هم آن را تایید می‌کند، در آن حالت ازدواج می‌تواند رخ دهد و غیرقانونی نیست.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که فعالان مدنی و آسیب‌شناسان بارها هشدار داده‌اند که ازدواج زودهنگام خطر محرومیت از تحصیل، مرگ‌ومیر و بیماری به‌دلیل بارداری و زایمان زودهنگام، اعتیاد، فقر، افسردگی، طلاق، خودکشی و انزوا را به همراه دارد.

در مرداد سال جاری، سمیرا دماوندی، کنشگر حقوق کودکان، با بیان اینکه ازدواج کودکان، حذف دوران مهم نوجوانی از زندگی را در پی دارد، به روزنامه همشهری گفت: «در حال حاضر، بیش از ۱۴ هزار دختر زیر ۱۸ سال مطلقه یا بیوه در کشور وجود دارد که خود این موضوع یک آسیب اجتماعی است.»

به گفته او، ازدواج زودهنگام و بارداری آسیب‌های جسمی و روحی سختی به این کودک‌همسران وارد می‌کند که همین موضوع هم آثاری قابل پیش‌بینی بر رفتار فرزندان و تربیت آن‌ها می‌گذارد و چرخه و تسلسلی باطل از رفتارهای نابهنجار اجتماعی ایجاد می‌کند.