فرمانده یگان ویژه ناجا: آبان ۹۸ در برخی شهرها در ۱۵۰ نقطه درگیری وجود داشت

«سنگین‌ترین ماموریت‌های یگان‌های ویژه مربوط به سال‌های ۹۶ و ۹۸ بود»

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی، مقابله با اعتراض‌های ۹۶ و ۹۸ را سنگین‌ترین ماموریت‌‌های یگان ویژه عنوان کرد و گفت که در سال ۹۸ در برخی شهرها مانند تهران، شیراز و اصفهان، در بیش از ۱۵۰ نقطه درگیری وجود داشته است.

اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ ابتدا از اعتراض به شرایط معیشتی و گرانی در شهر مشهد آغاز شد و حدود ۱۰ روز در نزدیک به یک‌صد شهر کوچک و بزرگ ایران ادامه پیدا کرد و به‌سرعت به اعتراض‌های ضدحکومتی تبدیل شد. در سرکوب این اعتراض‌ها ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ۲۱ مهرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، چند ماموریت سنگین نیروهای زیر نظر خود در سال‌های گذشته را  مربوط به سال‌های ۹۶ و ۹۸ دانست و درمورد اعتراض‌های ۹۶ گفت: «ناآرامی‌های سال ۹۶ موضوع جدیدی بود که با آن مواجه می‌شدیم که خوشبختانه در دو هفته جمع شد.»

اعتراض‌های آبان ۹۸ نیز که پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد، به سرعت با سرکوب نیروهای نظامی و انتظامی و شلیک مستقیم به مردم با سلاح جنگی روبه‌رو شد. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون هویت ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان در این اعتراض‌ها را تایید و خبرگزاری رویترز در گزارشی تعداد آن‌ها را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌ است.

به گفته حسین کرمی، اعتراض‌های آبان ۹۸ از اعتراض‌های سال ۹۶، «گستره زیادتری» داشت، اما «دو روز طول کشید». این درحالی است که هم‌زمان با اعتراض‌های آبان ۹۸، نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی، در سراسر کشور اینترنت را دست‌کم به‌مدت یک هفته قطع کردند. 

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی در توضیح میزان گستردگی اعتراض‌های سال ۹۸، گفت که در برخی شهرها مانند تهران، شیراز و اصفهان، در بیش از ۱۵۰ نقطه درگیری وجود داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرمی همچنین گفت که یگان‌های ویژه ناجا در سال ۹۷ (اعتراض‌های معیشتی مردادماه)، اعتراض‌های بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی (دی‌ماه ۹۸) و اعتراض‌ها در خوزستان به کم‌آبی (تابستان ۱۴۰۰) نیز مأموریت‌هایی داشته است. او افزود: «دشمن واقعا در این ناآرامی‌ها فعالیت داشت. دشمن افرادی را در کشور دارد که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است، آنها در صورت بروز یک اتفاق و تجمع، صحنه را به هم می‌ریزند.»

یگان‌ ویژه نیروی انتظامی در سال ۱۳۷۰ هم‌زمان با ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته‌های انقلاب و تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، عمدتا به‌منظور «کنترل اجتماعات» ایجاد شد تا درصورت شکل گرفتن تجمع اعتراضی، این واحد بتواند با نشان‌دادن عکس‌العمل، آن را کنترل کند.

حسن کرمی که از سال ۱۳۹۱ فرماندهی یگان‌های ویژه نیروی انتظامی را برعهده دارد، گفت: «ما در کشور تنها واحدی هستیم که در مأموریت خودمان از سرباز استفاده نمی‌کنیم و از کادری استفاده می‌کنیم که خودمان آنها را در یگان ویژه جذب می‌کنیم.»

او با تاکید بر ضرورت قوای جسمانی بالای نیروهای یگان ویژه ناجا نیروها گفت «زمانی پیش می‌آید که با تجهیزات ضدشورش باید بیش از ۱۰ ساعت فعالیت داشته باشند» و افرادی که از نظر جسمانی قوی باشند، «آستانه تحمل بالایی نیز دارند، زود عصبانی نمی‌شوند و زود از تجهیزات استفاده نمی‌کنند». البته علاوه‌بر آموزش‌های بدنی، نیروهای یگان ویژه «آموزش‌های علمی ـ بصیرتی» می‌بینند و به گفته کرمی، در این دوره‌ها «آستانه تحمل نیروها را بالا می‌بریم و کنترل خشم را به آنها آموزش می‌دهیم».

به گفته او، علاوه‌بر این، به نیروهای یگان ویژه آموزش داده می‌شود که به‌طور مثال برای کنترل دانشجو، اصناف یا بازاری‌ها چه اقدامی باید بکنند و این نیروها باید در صحنه‌های اعتراض‌ها، ترکیب جمعیت را شناسایی کنند و «روان‌شناختی جمعیت» را نیز انجام دهند.

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی دلیل اهمیت قوای جسمانی این نیروها را در دو چیز خلاصه کرد: «ابتدا آسیب نبینیم و دوم آسیب نزنیم.» او افزود: «هدفمان این است که با کمترین آسیب صحنه را جمع کنیم.»