نیروی انتظامی زیر بار صدور گواهینامه برای زنان نمی‌رود

« فقط نام مردان در قانون آمده است»

چهار دهه جدال و کشمکش قانونی بر سر گواهینامه موتورسیکلت برای زنان هنوز به سرانجام نرسیده است و نیروی انتظامی کماکان با استفاده از اندک دست‌آویزها در ابهامات قانونی و متون رسمی، تلاش می‌کند تا گواهینامه رانندگی برای زنان موتورسوار صادر نشود.

 رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به یکی از این ابهامات گفت: «برای صدور گواهینامه موتورسواری بانوان منع قانونی داریم».

به گزارش روابط عمومی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور کشور در مراسم گرامیداشت هفته ناجا در پاسخ به سؤالی درباره صدور گواهینامه رانندگی موتور برای بانوان گفت: «برای صدور گواهینامه موتورسواری در این بخش به این دلیل که در متن قانون فقط کلمه آقایان آمده، منع قانونی داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس پلیس راهور حل این موضوع را به «پیگیری فدراسیون موتورسواری و وزارت ورزش و ارائه پیشنهاد به دولت و بررسی آن در کمیسیون‌های کارشناسی مرتبط» موکول کرد تا «در صورت تائید و اصلاح قانون» زنان نیز بتوانند گواهینامه دریافت کنند.

کلمه مردان که هادیان فر و نیروی انتظامی به آن استناد می‌کنند تنها در بخشی مربوط به جرائم رانندگی آمده است و استناد به آن باعث محرومیت میلیون‌ها زن از حق داشتن گواهینامه موتورسیکلت شده است یادآور کلمه «رجال» در قانون مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری در ایران است. بر اساس خوانش شورای نگهبان از واژه رجال سیاسی و محدود کردن آن به جنسیت مردانه، زنان نمی‌توانند در ایران نامزد مقام ریاست جمهوری شوند.

هرچند این دستاویز نیروی انتظامی چندان پر قدرت نیست و سال ۱۳۹۸ یکی از شعبه‌های دیوان عدالت اداری در خصوص شکایت یک شهروند از نیروی انتظامی به علت عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت، در حکمی اعلام کرد: «اولاً مرجع صالح برای صدور انواع گواهینامه رانندگی صرفاً نیروی انتظامی (پلیس راهنمایی و رانندگی) هست ...ثانیاً رانندگی برای زنان جامعه ایران اعم از رانندگی خودروهای سبک و سنگین و یا موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه در هیچ‌یک از مقررات موضوعه منع نشده ... ثالثاً قید مقرر در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که بیان کرده «صدور گواهینامه برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است» نافی صلاحیت آن مرجع مبنی بر اختیارات و وظایف صدور گواهینامه برای زنان نیست ... رابعاً رانندگی موتورسیکلت برای بانوان می‌بایست تحت نظر یک مرجع نظارتی جهت احراز صلاحیت تخصصی آن‌ها باشد ... لذا با توجه به اینکه رانندگی موتورسیکلت قائم به جنسیت نبوده ...قید مقرر در تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز به معنای محرومیت زنان از رانندگی موتورسیکلت نیست.»

 نیروی انتظامی اعلام کرده است که به این حکم اعتراض کرده اما از نتیجه اعتراض و حکم نهایی خبری در دست نیست. ازآنجاکه امروز نیروی انتظامی می‌تواند طبق قانون جلوگیری از «تردد بدون گواهینامه»، زنان راکب موتورسیکلت را در خیابان متوقف کند و در شرایطی که برای این زنان گواهینامه صادر نمی‌شود، این امر، به معنای ممنوعیت موتورسواری زنان خواهد بود.