۳۰ مامور امنیتی سپیده قلیان را بازداشت کردند

سپیده قلیان از زندان بوشهر به‌عنوان «جایی نزدیک آخر دنیا» یاد کرده بود

سپیده قلیان-عکس از ویکی‌پدیا

سپیده قلیان، فعال مدنی و سیاسی، که ۲۸ مردادماه از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، روز دوشنبه ۱۹ مهر با هجوم ماموران امنیتی به منزل خواهرش، بار دیگر بازداشت شد.
به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، برای دستگیری او ۳۰ مامور امنیتی به منزل خواهرش مراجعه کردند و تمامی تلفن‌های همراه اعضای خانواده او را نیز ضبط کردند و با خود بردند.
سپیده قلیان پیش از این در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود که از زندان بوشهر با او تماس گرفته‌ و گفته‌اند که باید به زندان بازگردد. اما هنگام بازگشت، به او گفتند که باید به تهران مراجعه کند تا اجرای احکام تصمیم بگیرد به چه زندانی منتقل شود. پیش‌تر، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی، در توییتی اعلام کرده بود که موضوع انتقال قلیان به زندانی دیگر در دست بررسی است.

این فعال مدنی پس از افشاگری درباره وضعیت زندان بوشهر، از طریق ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فرا خوانده شده بود.
شهریور ۱۴۰۰، سپیده قلیان در صفحه شخصی خود در توییتر از زندان بوشهر به‌عنوان «جایی نزدیک آخر دنیا» یاد کرده بود که در آن زنان زندانی به ارائه خدمات جنسی مجبور می‌شوند، حق پوشیدن لباس زیر حتی در دوران عادت ماهیانه را ندارند و حتی کودکان افراد زندانی نیز مورد آزار قرار می‌گیرند. او در این رشته توییت درباره زندان بوشهر نوشت: «در سیاهچال بوشهر، هرگونه سرپیچی و سرکشی از اوامر خشن و غیرانسانی اداره‌کنندگان زندان برابر است با مچاله شدن بیشتر و بیشتر در این برزخ که نه صدایی به بیرون دارد و نه چهره‌ای.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


افشاگری‌های سپیده قلیان از زندان بوشهر واکنش‌های زیادی در پی داشت و به دنبال آن، برخی دیگر از زندانیان هم از وضعیت مشابه در دیگر زندان‌های ایران پرده‌ برداشتند؛ اما محمدمهدی حاج‌محمدی، ‏‏‏‏رئیس سازمان زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی، در توییتی، افشاگری‌های قلیان را «ادعاهایی عجیب و غریب» خواند که به شکایت برخی از زندان‌بانان و زندانیان و خانواده آنان منجر شده است. او در این توییت خبر داد که به این شکایت‌ها «وفق مقررات» رسیدگی می‌شود. حاج‌محمدی همچنین مدعی شد که به دلیل «اطمینان از رفتار عادلانه زندان‌بانانِ شاکی» و عصبانیت شدید هم‌بندی‌های سپیده قلیان، انتقال او به زندانی دیگر در دست بررسی و تصمیم است.
سپیده قلیان که به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است، در تیرماه ۱۳۹۹، بعد از بازداشت در دادسرای اوین، دوران محکومیت خود را آغاز کرد و در اسفند همان سال از بند زنان زندان اوین به زندان بوشهر منتقل شد. در تیرماه ۱۴۰۰، منابع خبری از ضرب و شتم شدید او به دست زندانیان متهم به جرائم خشن در مقابل چشم مسئولان زندان، خبر داده بودند.
این فعال مدنی و سیاسی نخستین بار اواخر سال ۱۳۹۵ در منزل پدری‌ خود دستگیر شد و از آن زمان تاکنون نیروهای امنیتی بارها او را دستگیر کرده‌اند. ماجرای دستگیری او به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه در آبان ۱۳۹۷، خبرساز شد و پس از پخش اعتراف‌های تلویزیونی او و اسماعیل بخشی، بسیاری از فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری به شکنجه این دو زندانی اعتراض کردند و سازمان عفو بین‌الملل آزادی آنان و سپردن شکنجه‌گران به دست قانون را خواستار شد. 
این فعال مدنی که با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود، در دی سال ۱۳۹۷، یک روز پس از پخش اعتراف‌های تلویزیونی، همراه برادرش دستگیر شد. پدر او پس از دستگیری فرزندانش خبر داد که ماموران امنیتی دختر و پسرش را به شدت کتک زده و با خود برده‌اند.
سپیده قلیان در همان سال درباره شکنجه‌ در زندان افشاگری کرد و در کتابش به نام «تیلاپیا خونِ هورالعظیم را هورت می‌کشد»، موارد «شکنجه»، «تحقیر» و «تبعیض» زنان و مردان جوان و نوجوان عرب اهوازی در زندان سپیدار اهواز را فاش کرد.
قلیان در دادگاه بدوی به جرم «اقدام علیه امنیت ملی»، «عضویت در گروه گام»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «نشر اکاذیب» و «اخلال در نظم» به ۱۹ سال حبس محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر، محکومیتش به پنج سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.