کشف یک گور دسته‌جمعی در استان پنجشیر

برخی منابع، از کشف سه گور دسته جمعی از اعضای کشته شده جبهه مقاومت ملی خبر داده‌اند

ساکنان پنجشیر از نهادهای حقوق بشری می‌خواهند جنایاتی را که طالبان در این استان مرتکب شده‌اند، بررسی‌ کنند - عکس تزئینی است - فیس‌بوک د زړه خبره

مولوی آغامیر، مسئول استخبارات پنجشیر که از سوی طالبان به این سمت گمارده شده است، از کشف یک گور دسته‌جمعی در این استان خبر داد و به رسانه‌ها گفت: «گروهی از افرادی که در جریان جنگ با طالبان کشته شده بودند از سوی ساکنان پنجشیر در یک گور دسته‌جمعی دفن شدند و اکنون پیدا شده‌اند.»

منابع آگاه دیگر طالبان در پنجشیر گفته‌اند که این گور دسته‌جمعی روز جمعه، شانزدهم مهر، در روستای بخشی‌خیل در شهرستان رخه این استان کشف شد و تاکنون سه جسد از آن بیرون آورده شده است.

اما ساکنان این استان می‌گویند که این گور دسته‌جمعی مربوط به سربازان جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است که طالبان پس از دستگیری آنان را تیرباران کردند و باهم در این محل دفن کردند. آنان گفته‌اند که از این گور تاکنون هشت تن بیرون آورده شده‌ است و تلاش‌ها برای یافتن سایر اجساد جریان دارد.

صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود که در حال حاضر در کوهپایه‌های پنجشیر با جمعی از هم‌سنگرانش در برابر طالبان می‌جنگند، پیداشدن این گور دسته‌جمعی را تایید کرد و اجساد آن را مربوط به مبارزین جبهه مقاومت دانست و این ماجرا را بسیار وحشتناک خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال شمار دیگری از رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که نه یک گور، بلکه سه گور دسته‌جمعی در استان پنجشیر پیدا شده است که همه اجساد آن گورها مربوط به اعضای جبهه مقاومت ملی است که در روزهای نخست و پس از دستگیری از سوی طالبان تیرباران شدند و در گورهای جداگانه دفن شدند.

گفتنی است که پیداشدن این گور‌های دسته‌جمعی در استان پنجشیر در حالی صورت می‌گیرد که جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، بارها اعلام کرده بود که طالبان پس از ورود به پنجشیر دست به قتل‌های هدفمند سربازان تسلیم‌شده زده‌اند و تاکید کرد که باید هرچه زودتر این جنایت طالبان بررسی شود اما هیچ نهاد حقوق بشری در این زمینه دست به کار نشد و سرانجام این گورهای دسته‌جمعی از سوی ساکنان آن مناطق کشف شدند.

اکنون شماری از ساکنان پنجشیر از نهادهای حقوق بشری می‌خواهند که در باره جنایاتی که طالبان در این استان مرتکب شدند بررسی‌هایی را آغاز کنند و آنگاه درمی‌یابند که شمار زیادی از ساکنان این استان بدون هیچ جرمی از سوی طالبان تیرباران شدند و زیر خاک دفن شدند.