دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل حزب‌الله در بیروت

نصرالله: ایران ثابت کرد که متحدی صادق و دوستی وفادار است و دوستانش را در شرایط دشوار رها نخواهد کرد   

امیرعبداللهیان در دیدار با حسن نصرالله، بر موضع ایران مبنی‌بر «حمایت و کمک به لبنان در تمامی زمینه‌ها» تاکید کرد- تصویر از خبرگزاری ایرنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بیروت سفر کرده است، با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر امور خارجه ایران پنج‌شنبه‌شب، ۱۵ مهرماه با رهبر گروه شیعه حزب‌الله لبنان، از از گروه‌های مورد حمایت و متحدان نزدیک جمهوری اسلامی در منطقه، دیدار و بار دیگر بر موضع ایران مبنی‌بر «حمایت و کمک به لبنان در تمامی زمینه‌ها» تاکید کرد. 

امیر عبداللهیان بامداد پنجشنبه پس از ورود به فرودگاه بیروت نیز ضمن تاکید بر حمایت تهران «از دولت لبنان، ارتش لبنان، مردم و مقاومت لبنان با صدای بلند»، گفته بود که جمهوری اسلامی «تحت هیچ شرایطی از کمک و حمایت از لبنان، در صورت درخواست هرگونه کمک، دریغ نخواهد کرد». 

دبیرکل حزب‌الله نیز در دیدار با امیرعبداللهیان، ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل «ایستادگی در کنار دولت و ملت و مقاومت لبنان از دهه‌های گذشته تاکنون»، گفت: «ایران ثابت کرد که متحدی صادق و دوستی وفادار است و دوستانش را در شرایط دشوار رها نخواهد کرد.»   

حسن نصرالله افزود: «امیدواری‌های زیادی وجود دارد که با همکاری همه، لبنان از این وضعیت دشوار که به آن دچار شده، خارج شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال گذشته، کشور لبنان با بحران شدید اقتصادی روبه‌رو شده، نرخ تورم در آن کشور به بالاترین حد در میان کشورهای جهان رسیده و پوند لبنان، واحد پول ملی آن، حدود ۹۰درصد ارزش خود را از دست داده است. بحران اقتصادی لبنان به کمبود کالاهای اساسی در آن کشور ازجمله سوخت منجر شد که این مسئله در ماه‌های اخیر تشدید شده است. در این میان، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مردادماه، از توافق با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای ارسال سوخت به آن کشور خبر داد.

در آستانه سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به بیروت، سومین محموله سوخت ایران برای حزب‌الله وارد لبنان شد. ارسال این نفتکش‌های سوخت از ایران درحالی انجام شده است که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، پس از انتقال نخستین محموله به لبنان، ارسال سوخت به آن کشور ازطریق گروه حزب‌الله و بدون اخذ مجوز از دولت رسمی را «نقض حاکمیت لبنان» خوانده بود.

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در نخستین سفر خود به‌عنوان وزیر خارجه ایران به لبنان، با مقام‌های ارشد آن کشور، ازجمله میشل عون، رئیس جمهوری، نبیه بری، رئیس پارلمان، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر و عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او هنگام ورود به بیروت اعلام کرده بود که در گفت‌وگو با مقام‌های عالی‌رتبه آن کشور، «پیشنهادات جدیدتر و بهتری را برای حمایت از لبنان و کمک به شکستن محاصره اقتصادی لبنان» مطرح خواهد کرد.