مردی در اعتراض به بی‌عدالتی طالبان، خود را به آتش کشید

طالبان با دریافت رشوه، قاتل برادر محمد ظریف را آزاد کردند

بعد‌ا‌ ظهر شنبه ۳ اکتبر، یک مرد جوان در اعتراض به بی‌عدالتی طالبان، خودش را مقابل دفتر والی طالبان در شهر ایبک مرکز استان سمنگان آتش زد. این مرد که محمد ظریف نام داشت از ساکنان شهر ایبک بود و دیروز، پنجشنبه ۷ اکتبر، در اثر آسیب‌های ناشی از سوختگی در یکی از بیمارستان‌های شهر کابل جان سپرد.

منابع آگاه می‌گویند پس آنکه مسئولان محلی طالبان به درخواست‌های مکرر او برای بازداشت قاتل برادرش توجه نکردند، او خودش را مقابل چشم مردم، در حالی که مادرش نیز حضور داشت، به آتش کشید. دو منبع محلی در شهر ایبک سمنگان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی این رویداد را تایید کردند. 

نصرالله بابر (اسم مستعار) یک فعال مدنی در شهر ایبک و از دوستان نزدیک محمد ظریف، گفت پس از آنکه محمد ظریف خودش را به آتش کشید، مادرش و محافظان دفتر والی سمنگان که در صحنه حضور داشتند تلاش کردند او را نجات دهند، اما موفق به این کار نشدند. محمد ظریف پس از انتقال به بیمارستان محلی شهر ایبک، تحت درمان قرار گرفت و پزشکان او را برای معالجه بهتر به بیمارستان مرکزی شهر مزارشریف که مجهزتر است فرستادند. محمد ظریف یک شبانه‌روز در بیمارستان مرکزی شهر مزارشریف بستری بود و از آن‌جا به یکی از بیمارستان‌های کابل فرستاده شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصرالله بابر می‌گوید سرانجام محمد ظریف پس از چهار روز، در اثر سوختگی و زخم‌های عمیق ناشی از آتش‌سوزی‌، دیروز پنجشنبه در یکی از بیمارستان‌های شهر کابل جان سپرد. 

به گفته بابر، به‌دلیل سختگیری طالبان در استفاده از تلفن‌های همراه و برخورد شدید با کسانی که از اتفاق‌ها تصویربرداری می‌کنند، افراد طالبان حتی به اعضای خانواده محمد ظریف اجازه نداده‌اند که از او تصویر و ویدیو بگیرند و در این مورد با رسانه‌ها صحبت کنند. فقط یکی از دوستانش عکسی از زمانی که محمد ظریف در بیمارستان در کابل تحت معالجه بوده گرفته است. این عکس نشان می‌دهد که در اثر خودسوزی آسیب‌های جدی به او وارد شده است. 

عبدالله سکندر، از مسئولان محلی دولت پیشین افغانستان در سمنگان، نیز با تایید این اتفاق، می‌گوید برادر محمد ظریف دوسال قبل به دست فردی بزهکار به قتل رسیده بود که در پی شکایت خانواده، قاتل بازداشت و زندانی شد. با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و آزادی هزاران زندانی به‌دست طالبان، قاتل برادر محمد ظریف نیز از زندان آزاد شد و بار دیگر او و خانواده‌اش را تهدید کرد.

محمد ظریف با ارائه اسناد و شواهد، از مسئولان محلی طالبان در سمنگان تقاضا کرده بود که قاتل برادرش را بازداشت کنند تا به او و خانواده‌اش آسیب نرساند. قاتل برادر محمد ظریف به دستور مسئولان محلی طالبان بازداشت شد، اما پس از دو روز، با پرداخت رشوه دوباره آزاد شد و خانواده محمد ظریف را به مرگ تهدید کرد.

سکندر می‌گوید محمد ظریف و مادرش روز شنبه با اسناد و شواهدی که در دست داشتند، ساعت‌ها پشت در دفتر والی طالبان در سمنگان منتظر ماندند، اما هیچ‌یک از مسئولان محلی طالبان در سمنگان از جمله والی، به سخن آنان توجه نکرد. پس از آنکه محمد ظریف از رسیدگی به این پرونده و اجرای عدالت ناامید شد، با پاشیدن نفت به سر و صورتش، خود را به آتش کشید. سکندر در ادامه می‌افزاید با وجود اینکه محمد ظریف مقابل دفتر والی طالبان و در حضور مردم و مادرش اقدام به خودسوزی کرد، کسی نتوانست مانع اقدام او شود. 

سکندر می‌گوید اقدام محمد ظریف اعتراضی است به بی‌عدالتی و ستمی که طالبان به مردم افغانستان روا می‌دارد و این اقدام باید جامعه و مردم را از سکوت عمیقی که در آن فرو رفته‌اند بیرون بیاورد.

پیش‌تر، دادستان‌ها و قاضی‌های افغانستان که در دولت پیشین کار کرده‌اند، بارها از آزادی هزاران زندانی به‌دست طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته بودند امنیت افرادی که با این مجرم‌ها طرف بوده‌اند به خطر افتاده است. یکی از قاضی‌های دولت پیشین افغانستان تعداد کسانی را که طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد کرده‌اند ۳۰ هزار تن برآورد کرد و گفت از این میان، صدها نفر از آنان به اعدام و حبس ابد محکوم بوده‌اند.