سطح پادتن شش ماه پس از واکسیناسیون کامل کرونا افت می‌کند

زنان به‌طورکلی میزان پادتن بهتری نسبت به مردان دارند

«پادتن‌های کووید-۱۹ در ماه‌های پس از دریافت دو دوز واکسن کاهش می‌یابد»-CANVA

 نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد پادتن حاصل از واکسن کرونا، ۶ ماه پس از دریافت دوز دوم کم می‌شود.

تحقیقات یک مرکز پزشکی اسرائیلی روی ۵۰۰۰ نفر از کارکنان و کادر درمان پس از گرفتن دو دوز واکسن نشان داده که سطح پادتن (آنتی‌بادی) پس از شش ماه افت کرده است.

مطالعه جدید نشان داده است که محافظت در برابر عفونت کووید توسط واکسن Pfizer ظرف چند ماه پس از دریافت دوز دوم کاهش می‌یابد، اما محافظت در برابر بیماری‌های شدید، بستری شدن و مرگ هنوز قوی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج بررسی «مرکز پزشکی شبا» در اسرائیل این هفته در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد و بیان می‌کند پادتن‌های کووید-۱۹ در ماه‌های پس از دریافت دو دوز واکسن کاهش می‌یابد.

به گزارش تایمز اسرائیل، این مطالعه شامل بررسی ۵۰۰۰ کارکنان پزشکی شاغل در بیمارستان بود که پس از دریافت دو دوز واکسن خود به مدت شش ماه تحت نظر بودند. در این دوره کاهش واضحی در IgG و پادتن های خنثی‌کننده مشاهده شد.

محققان از کاهش قابل‌توجهی در سه‌ماهه‌ اول و پس‌ازآن کاهش متوسط‌تری در سه‌ماهه‌ بعدی خبر دادند. زنان به‌طورکلی میزان اولیه پادتن بهتری نسبت به مردان ایجاد کردند و بنابراین پس از طی شدن دوره‌ی شش‌ماهه تا حدودی بهتر محافظت می‌شوند.

این مطالعه نشان داد که پس از شش ماه احتمال از دست دادن توانایی یک زن جوان سالم برای خنثی‌سازی عامل بیماری‌زا ۲٫۵ درصد و برای زنان بالای ۶۵ سال ۶ درصد بوده است. برای مردان این میزان به ترتیب ۴ و ۱۵ درصد بود.

در همین حال برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی این آمار بسیار بدتر بود: ۳۰ درصد برای زنان و ۵۰ درصد برای مردان (بالای ۶۵ سال) و ۱۸ درصد برای زنان و ۲۴ درصد برای مردان (زیر ۴۵ سال).

دکتر گیلی ری‌گو-یوچی، محقق این مطالعه، می‌گوید: «ما موفق به ساخت مدلی شدیم که شانس جمعیت خاصی را برای داشتن سطوح مختلف آنتی‌بادی نشان می‌دهد. بر اساس این مدل در آینده می‌توانیم احتمال بیماری خفیف یا شدید را ارزیابی کرده و درمان لازم را معین کنیم.»

به شکل تعجب‌برانگیزی تحقیقات نشان داد که سطح پادتن در افراد دارای اضافه‌وزن که عموماً مستعد ابتلا به بیماری شدید هستند، در پایان شش ماه بیشتر از سایرین بود.

ری‌گو-یوچی دراین‌باره گفت که این مسئله باید بیشتر موردبررسی قرار گیرد و لزوماً به این معنا نیست که افراد دارای اضافه‌وزن بهتر محافظت می‌شوند.

کاهش مصونیت در برابر کووید-۱۹ حدود شش ماه پس از واکسیناسیون باعث شده است که اسرائیل دست‌به‌کار کمپین فعلی تزریق دوز تقویتی خود شود. به این معنا که شش ماه پس از تزریق دو دوز ابتدایی، با تزریق دوز تقویتی، حفاظت در برابر ویروس را افزایش دهد. مقامات بهداشتی معتقدند کاهش مصونیت باعث گسترش قابل‌توجه شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در ماه‌های اخیر شده که منجر به بروز موج چهارم در اسرائیل شد که اکنون در حال فروکش است.