امیرعبداللهیان در بیروت: پیشنهادهای جدیدتر و بهتری برای حمایت از لبنان داریم

سومین نفتکش حامل سوخت ایران برای حزب‌الله چهارشنبه در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفت و در کاروانی شامل حدود ۶۰ تانکر گازوئیل به لبنان منتقل شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پس از سفرش به روسیه، از آنجا به لبنان رفته است، با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. او ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به لبنان، از در نظر داشتن طرح پیشنهادهای جدیدتر و بهتر برای حمایت از لبنان در ملاقات با مقام‌های عالی‌‌رتبه آن کشور خبر داد.

وزیر امور خارجه ایران صبح روز پنحشنبه، ۱۵ مهرماه، با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، دیدار و درمورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است، اما امیرعبداللهیان قرار است در این سفر با نبیه بری، رئیس مجلس، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر و عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز دیدار کند. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی، او علاوه‌بر این، پنجشنبه‌شب با نمایندگانی از گروه‌های فلسطینی حاضر در لبنان نیز ملاقات خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران که در راس هیئتی دیپلماتیک به روسیه سفر کرده بود، از مسکو عازم لبنان و در نخستین ساعت‌های بامداد پنجشنبه، ۱۵ مهرماه، وارد فرودگاه بیروت شد. او پس از ورود به آن کشور، ضمن تبریک برای تشکیل دولت جدید، با تاکید بر حمایت تهران «از دولت لبنان، ارتش لبنان، مردم و مقاومت لبنان با صدای بلند»، گفت که جمهوری اسلامی «تحت هیچ شرایطی از کمک و حمایت از لبنان، در صورت درخواست هرگونه کمک، دریغ نخواهد کرد».  

حسین امیرعبداللهیان در نخستین سفر خود به‌عنوان وزیر امور خارجه به لبنان، همچنین اعلام کرد که در گفت‌وگو با مقام‌های عالی‌رتبه آن کشور، «پیشنهادات جدیدتر و بهتری را برای حمایت از لبنان و کمک به شکستن محاصره اقتصادی لبنان» مطرح خواهد کرد. او در ادامه افزود: «ضمن این‌که مسیر قبلی را مادامی‌که مقامات لبنان مطالبه کنند، ادامه خواهیم داد، در موضوعات دیگر نیز جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای کمک به لبنان اعلام خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با بحران شدید اقتصادی لبنان و کمبود ذخایر سوخت در آن کشور، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مردادماه، از توافق با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای ارسال سوخت به آن کشور خبر داده بود. نخستین نفتکش حامل سوخت ایران که برای حزب‌الله لبنان ارسال شده بود، ۲۳ شهریورماه در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفت. به‌دلیل تحریم‌های آمریکا امکان ارسال مستقیم سوخت از طریق دریا به لبنان وجود ندارد و محموله‌های سوخت ارسال‌شده از ایران پس از تخلیه در سواحل سوریه، با کاروان زمینی تانکرهای سوخت به لبنان منتقل می‌شوند.  

پیش از ورود وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت، رسانه‌ها از پهلو گرفتن سومین نفتکش حامل سوخت ایران برای حزب‌الله در بندر بانیاس سوریه در بامداد روز چهارشنبه و انتقال آن به لبنان در کاروانی شامل حدود ۶۰ تانکر حامل گازوئیل از طریق مرز سوریه خبر دادند.

به گفته نصرالله، چهارمین نفتکش ایرانی حامل نفت کوره نیز به‌زودی برای حزب‌الله ارسال خواهد شد و درمورد نفتکش‌های بعدی براساس رویکرد دولت جدید لبنان تصمیم‌گیری خواهد شد. 

ارسال این سه نفتکش‌های سوخت از ایران به لبنان درحالی انجام شده است که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، پس از انتقال نخستین محموله به لبنان، ارسال سوخت به آن کشور از طریق گروه حزب‌الله و بدون اخذ مجوز از دولت رسمی را «نقض حاکمیت لبنان» خوانده بود. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خریداران این محموله‌های سوخت را بخش خصوصی لبنان معرفی کرده‌اند.

سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درمورد پیشنهادهای بیشتر برای کمک به لبنان درحالی است که بسیاری از منتقدان در سال‌های اخیر، نفوذ حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سیاست آن کشور و دخالت‌های جمهوری اسلامی را یکی از  عوامل اصلی ایجاد مشکلات سیاسی و بحران اقتصادی در آن کشور می‌دانند.