لاک ناخن برای شمارش خفاش‌های در معرض خطر

تغییرات آب و هوایی خطرانقراض گونه‌ نادری از خفاش‌ها را افزایش داده است

Carolina Soto Navarro/ZSL

تنها دسته شناخته شده برخی از نادرترین خفاش‌های جهان توسط دانشمندان با استفاده از لاک ناخن علامت گذاری می‌شوند تا تعداد آنها مشخص شود.

تنها یک غار در‌ غرب کوبا زیستگاه خفاش‌های گوش قیفی بزرگ کوبایی است که قبلا اعلام شده بود نسل‌شان منقرض شده، اما دوباره در سال ۱۹۹۲ دیده شدند.

نتایج اولیه شمارش جمعیت توسط انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) نشان داد، کمتر از ۷۵۰ خفاش در غاری در شبه جزیره «گواناهاکابیبس» باقی مانده‌اند.

محققان از چهار رنگ مختلف برای رنگ آمیزی ناخن‌های خفاش‌ها استفاده کردند و به آنها امکان ایجاد هزاران ترکیب منحصر به فرد برای شناسایی هر یک از آنها داده شد.

خفاش‌ها معمولا با گردنبند، حلقه‌های بازو یا سوراخ کردن بال علامت گذاری می‌شوند که دانشمندان می‌گویند این نوع علامت گذاری می‌تواند باعث تغییر رفتار خفاش‌ها شود.

بنابراین دانشمندانی که در انجمن جانورشناسی لندن در برنامه «مرز وجود» کار می‌کنند از لاک ناخن به عنوان روشی با فن آوری ابتدایی و بی ضرر برای سنجش جمعیت این گونه‌ در معرض خطر، استفاده کردند.

فسیل‌ها تقریبا در سرتاسر کوبا و همچنین در گرند کی من و جزایر مختلف در باهاما کشف شده‌اند.

اگرچه علت کاهش جمعیت آنها ناشناخته است، اما به دلیل زیستگاه خاص آنها که درون غارهای داغ است، خفاش‌های گوش قیفی به طور طبیعی برای انقراض آسیب پذیری بالایی دارند.

اکنون جمعیت خفاش‌های غار Cueva la Barca به خاطر دخالت انسانی و فروریزی سقف غار به دلیل بی ثباتی حرارتی در معرض خطر است و تغییرات آب و هوایی وخامت وضعیت را بیشتر تشدید می‌کند.

خوزه مانوئل د لا کروز مورا همکار ZSL در موزه تاریخ طبیعی پینار دل ریو، گفت: «طنین داستان خفاش گوش قیفی کوبا برای من نیاز به اطمینان از این است‌که گونه‌های دست کم گرفته شده‌ای همچون خفاش‌ها در تاریخ علمی گم نشوند و این داستان چنین نیازی را تصریح می‌کند». 

او گفت:«ازآنجا که جمعیت باقیمانده خفاش‌ها بسیار اندک بودند و درک زیست شناسی آنها برای تحقیقات ما اساسی است، ما می‌خواستیم همه چیز را تا جایی که ممکن است به صورت طبیعی نگه داریم، البته غیر از ناخن‌های رنگ شده‌ی آنها.

«بسیار وقت گیر بود که به هر خفاش یک لاک ناخن اختصاصی بدهید، اما نزدیک شدن به این حیوان شگفت‌انگیز و کشف اطلاعات بیشتر در مورد آنها یک امتیاز فوق‌العاده است و ارزش وقتی را که صرف رنگ کردن ناخن هایشان شد، داشت».

گزارش‌های تکمیلی توسط PA

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی