ممکن است حزب الله به واکنش موشکی اخیر بسنده نکند

ارتش اسرائیل به منظور پیشگیری از خطرات، رزمایش نظامی را به تعویق انداخت

AFP- ایندیپندنت عربی

در پی افزایش تنش میان حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل و آغاز درگیری میان دو جانب، مقامات نظامی اسرائیل اظهار داشتند که در واکنش به پرتاب 3 موشک از سوی نیروهای حزب الله لبنان به سمت یکی از پایگاه های ارتش اسرائیل و حمله به یک خودرو نظامی که برای نجات مجروحین جنگی استفاده می شد، ارتش اسرائیل بیش از 100 موشک را به سمت لبنان پرتاب کرده است. مقامات اسرائیلی افزودند که به دنبال اعلام آماده باش، ساکنان شهرک های شمالی اسرائیل وارد پناهگاه ها شدند.

نیرو های حزب الله، عصر یکشنبه 10 شهریور، 3 موشک به سوی اسرائیل پرتاب کردند، یکی از این موشک ها به یک خودرو نظامی اصابت کرده و آن را کاملا نابود کرد و دیگری در نزدیکی پایگاه نظامی شهرک مرزی "افیفیم" فرود آمد. در مورد میزان خسارت های ناشی از حمله ای موشکی حزب الله، روایت های ضد و نقیضی وجود دارد و آنچه را بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اظهار می دارند در مغایرت با ارقامی است که از سوی رسانه ها اعلام شده است.

نتانیاهو و كوچاوی اظهار داشتند كه حمله ای موشکی حزب الله هیچ موفقیتی در پی نداشته و نتوانسته است هیچ آسیبی به اسرائیل برساند، اما در واقع، دو سرباز اسرائیلی در این حمله زخم برداشته و به بیمارستان منتقل شدند.

در آغاز درگیری و تبادل آتش میان دو جانب، مقامات اسرائیلی از ساکنان شهرک های شمال کشور خواستند تا وارد پناهگاه ها و ساختمان های امن شوند. سپس ارتش اسرائیل اقدام به بستن تمام مسیر های ترافیکی کرد که به سمت شمال و مرز لبنان منتهی می شد، هواپیماهای جنگی بر فراز شهرک های شمالی در پرواز بودند و خودرو های نظامی در نوار مرز با لبنان رفت و آمد می کردند. پس از توقف درگیری، زندگی به روال عادی باز گشت و پایان درگیری نظامی اعلام شد.

پس از پایان سخنرانی روز شنبه حسن نصر الله، دبیر کل سازمان حزب الله، اسرائیل در اکثر مناطق شمالی کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد، جاده ها و خیابان ها بلافاصله مسدود شد و اتوبوس های شهری از حرکت بازماند. سراسر مناطق شمالی و هم مرز با لبنان به حالت آماده باش در آمد. واحدهای نظامی وارد شمال شدند و ارتش اسرائیل آمادگی خود را برای مقابله با هر گونه حمله نظامی از قبیل: تک تیر اندازی، هدف قرار دادن خودرو های نظامی و ربایش سربازان اسرائیلی از سوی حزب الله اعلام کرد..

افزون بر آن، آویو کوچاوی، رئيس ستاد ارتش اسرائیل به منظور یپشگیری از خطرات احتمالی حزب الله، رزمایش نظامی که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به تعویق انداخت. از سوی دیگر، تحولات اخیر مانع اجرای برخی تغییرات در ساختار نظامی ارتش اسرائیل شد که قرار بود در همین روز ها انجام شود. به عنوان مثال؛ رونین منلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل و نیر بارکان، رئیس عملیات نیروهای هوایی اسرائیل که قرار بود وظایف شان در همین هفته تمام شود، بنا به تصمیم رئیس ستاد ارتش، به کار خود ادامه خواهند داد.

نخست وزیر اسرائیل با مقامات بلند پایه ای امنیتی و فرماندهان ارتش اسرائیل به رایزنی  و مشورت پرداخت تا کلیه ای آمادگی ها و اقدامات لازم برای مقابله با حمله موشکی حزب الله اتخاذ گردد.

با آن که مقامات امنیتی اسرائیل، حمله اخیر موشکی حزب الله به خاک اسرائیل را، پاسخی تلافی جویانه به حمله چند روز پیش اسرائیل به حومه جنوبی شهر بیروت می دانند، اما اظهار می دارند که ممکن است حزب الله به همین واکنش موشکی بسنده نکند و منافع اسرائیل را در نقاط مختلف جهان هدف حمله قرار دهد. کارشناسان نظامی پیش بینی می کنند احتمال می رود عناصر وابسته به حزب الله، دست به حملات انتقام جویانه علیه سفارت ها، نمایندگی ها و سایر نهاد های اسرائیل در کشور های مختلف بزنند.

در نتیجه می توان گفت که به رغم پایان یافتن درگیری اخیر میان اسرائیل و حزب الله، ممکن است واکنش حزب الله به حمله اسرائیل تا کنون به انجام نرسیده باشد و دو جانب لبنان و اسرائیل در آینده شاهد تنش های تازه ای باشند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه