هشدار خامنه‌ای به جمهوری آذربایجان: چاه نکنید، خود در آن می‌افتید

علی خامنه‌ای گفت حوادثی که در شمال‌غرب ایران در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور به بیگانگان حل شود

ارتباط تصویری علی خامنه ای با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح - عکس از وبسایت علی خامنه ای

همزمان با ادامه تنش بین تهران و باکو و رزمایش ارتش ایران در مرز جمهوری آذربایجان، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی امروز در سخنانی به این موضوع پرداخت و بدون نام بردن از جمهوری آذربایجان به این کشور هشدار داد که به گفته او از دادن مجوز حضور به بیگانگان خودداری کند.

پیشتر دیگر مقامات جمهوری اسلامی، دلیل اصلی تنش اخیر بین دو کشور را حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان دانسته بودند. با این همه جمهوری اسلامی تا کنون هرگز به حضور نظامی روسیه در جمهوری‌های سابق شوروی اعتراض نکرده است.

علی خامنه‌ای که فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را نیز بر عهده دارد، امروز به‌صورت ویدئویی در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام حسین شرکت کرد و گفت: «حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

او گفت: «در مسائل مربوط به شمال غرب، کشور ما و نیروهای مسلح ما با عقلانیت عمل می‌کنند. در همه مسائل شیوه، شیوه اقتدار همراه با عقلانیت است. و دیگران هم خوب است با عقلانیت عمل بکنند و نگذارند که این منطقه دچار مشکلی بشود. آن کسانی که برای برادران خود چاه می‌کنند، خودشان اول در چاه می‌افتند.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به نحوه خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان گفت: «اوضاع ارتش آمریکا هنگام خروج از افغانستان نشان‌دهنده ماهیت واقعی این ارتش است. آن تصاویر هالیوودی از ارتش آمریکا و کشورهای امثال آن، فقط نمایش است چرا که ماهیت واقعی آنها همین است که در افغانستان دیده شد.»

علی خامنه‌ای با بیان اینکه امنیت کشورهای اروپایی به ایالات متحده وابسته است، گفت: «وقتی کشورهای اروپایی به علت اتکا به آمریکا، یعنی کشوری که با اروپا مخالف هم نیست در تحقق امنیت پایدار احساس کمبود می‌کنند، حساب کشورهای دیگر که نیروهای مسلح خود را تحت کنترل آمریکا و دیگر بیگانگان قرار داده‌اند، مشخص است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد مخاطب این سخنان رهبر جمهوری اسلامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند، هرچند او نامی از این کشورها نبرد، اما با انتقاد از حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در خاک آنها، آن را «یک توهم بزرگ» خواند و افزود: «کسانی که به این توهم دچارند سیلی آن را به‌زودی خواهند خورد، چرا که دخالت مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان در امنیت و جنگ و صلح هر کشوری، فاجعه‌ای مصیبت‌بار است.»

مقامات ارشد سپاه و رهبر جمهوری اسلامی بارها خواهان خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه شده‌اند. موضوعی که با توجه به استراتژی دولت جدید ایالات متحده برای مقابله با چین به جای حضور در خاورمیانه، نگرانی متحدان این کشور را افزایش داده است.

در همین رابطه، علی خامنه‌ای در مراسم امروز مواضع پیشین خود را تکرار کرد و گفت صلاح منطقه در این است که همه کشورها از ارتشی مستقل و متکی به ملت خود و هم‌افزا با ارتش‌های همسایگان برخوردار باشند. ارتش‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تأمین کنند و نباید اجازه دهند که ارتش‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند.

گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه که به تجهیزاتی پیشرفته همچون پهپاد هم مسلح هستند، همچنان خطر بزرگی برای آمریکا و موتلفین آن در عراق به‌حساب می‌آیند.

با این حال، دولت آمریکا قصد دارد حضور نظامی خود را در خاورمیانه به طرز چشمگیری کاهش دهد.