برگزاری نخستین انتخابات مجلس در قطر با مشارکت ۶۳.۵ درصدی

هیچ‌یک از ۲۶ زنی که در انتخابات نامزد شده بودند، برای نمایندگی در مجلس شورای قطر آرای کافی را به‌دست نیاوردند

با اعلام نتایج نهایی نخستین انتخابات مجلس شورا در قطر، مشخص شد ۶۳.۵درصد از شهروندان آن کشور پای صندوق‌های رای رفته‌ و ۳۰ نماینده مرد را برای قانون‌گذاری برگزیده‌اند.  

به گزارش شبکه خبری الجزیره، براساس نتایج رسمی انتخابات که بامداد روز یکشنبه، یازدهم مهرماه، اعلام شد، هیچ‌یک از ۲۶ نامزد زن از میان کل ۲۳۳ نامزد تاییدشده در وزارت کشور برای حضور در انتخابات، آرای کافی برای نمایندگی در مجلس شورای قطر را به‌دست نیاورده‌اند. 

شهروندان قطری روز شنبه در نخستین انتخابات مجلس قانونگذاری این کشور عربی به دو سوم اعضای مجلس شورای مشورتی در آن کشور رای دادند و ۳۰ نفر از ۴۵ نماینده مجلس شورای قطر را انتخاب کردند. ۱۵ عضو باقی‌مانده این شورا با حکم امیر قطر، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، منصوب خواهند شد. 

براساس این گزارش، مجلس شورای قطر دارای اختیار قانونگذاری است و سیاست‌های عمومی دولت و بودجه آن کشور را تایید می‌کند، اما نقش چندانی در زمینه سیاست‌های دفاعی، امنیتی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن کشور ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت کشور قطر هم روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد میزان مشارکت در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای این کشور، ۶۳.۵ درصد بوده است.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲.۵ میلیون نفر ساکن قطر هستند، اما اغلب آن‌ها مهاجران خارجی‌اند که در آن کشور کار می‌کنند و در انتخابات مجلس شورا حق رای نداشتند. تعداد شهروندان این کشور عربی خلیج فارس حدود ۳۳۳هزار نفر است و از میان آن‌ها نیز تنها کسانی حق شرکت در انتخابات را داشتند که اعضای خانواده‌شان پیش از سال ۱۹۳۰ میلادی به‌عنوان شهروند قطر ثبت شده باشند.  

در کشور قطر فعالیت احزاب سیاسی ممنوع است و برگزاری انتخابات مجلس شورا که در همه‌پرسی قانون اساسی آن کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی به تصویب رسید، امسال برای نخستین‌بار، پیش از میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲دوحه، برگزار شده است. زمان اعلام ۱۵ عضو باقی‌مانده مجلس شورا و تشکیل نخستین جلسه آن هنوز اعلام نشده است.

بیشتر از