رقابت‌های قهرمانی کشتی آزاد جهان؛ باز هم یزدانی، باز هم تیلور

امیرحسین زارع ۲۰ ساله نیز می‌تواند شگفتی خلق کند و مرد طلایی ایران باشد

کشتی تیلور-یزدانی می‌تواند نمایشی از سیاست‌ها و تاکتیک کشتی در میدانی بزرگ باشد‌ـ عکس از فدراسیون کشتی ایران

وقتی از کشتی قهرمانی جهان حرف می‌زنیم، غیرقابل انکار است که در میان تمام مسابقه‌ها، منتظریم شاهد رویارویی حسن یزدانی و دیوید تیلور باشیم. اما فراموش نکنیم که امیرحسین زارع، از تیم کشتی آزاد ایران، می‌تواند شگفتی خلق کند و مرد طلایی ایران باشد.

شنبه ۱۰ مهر، در روز نخست کشتی آزاد قهرمانی جهان در اسلو نروژ، مراحل مقدماتی تا نیمه‌نهایی برگزار شدند و فینالیست‌های ۴ وزن کشتی را شناختیم:

۶۱ کیلوگرم: داتون فیکس (آمریکا) – عباس گادجی ماگومدوف (روسیه)

۷۴ کیلوگرم: کایل داک (آمریکا) – تاجموراز سالکازانوف (اسلواکی)

۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی (ایران) - دیوید تیلور (آمریکا)

۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع (ایران) - گنو پتریاشویلی (گرجستان)

کشتی‌های رده‌بندی و فینال وزن‌های فوق، فرداشب از ساعت ۱۹/۳۰ به وقت ایران، برگزار می‌شوند.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، امیرحسین زارع از ایران درخشان ظاهر شد. او در مرحله یک‌چهارم، نیکولاس گویازدوفسکی آمریکایی را که مدال برنز جهانی دارد، شکست داد و در نیمه‌نهایی، طاها آکگول، دارنده مدال برنز المپیک توکیو و طلای المپیک ریو، را با نتیجه ۴-‌صفر کنار زد تا به فینال برسد. گنو پتریاشویلی گرجستانی که سابقه رقابت با زارع را دارد، از آن سوی جدول ۱۲۵ کیلوگرم به فینال رسید. کشتی زارع و پتریاشویلی نمی‌تواند کمتر از کشتی تیلور‌-‌یزدانی جذاب باشد. امیرحسین زارع، کشتی‌گیر ۲۰ ساله اهل آمل که مدال برنز المپیک توکیو را به دست آورده بود، بدون آنکه حتی یک امتیاز به حریفان نامدارش بدهد، فینالیست شد. زارع که در نیمه نهایی المپیک توکیو به پتریاشویلی باخته بود، برای جبران آن شکست در فینال شرکت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در وزن ۸۶ کیلوگرم، ایران حسن یزدانی را دارد و همه رسیدن او به فینال را پیش‌بینی می‌کردند. یزدانی برای رسیدن به فینال هیچ تردیدی نداشت و رقیبانش را پی‌در‌پی شکست داد و می‌دانست که از آن سو، رقیب همیشگی‌اش در فینال حاضر خواهد بود. دیوید تیلور با پیروزی‌های پیاپی بر حریفانش، راهی فینال شد تا فردا شب باز هم تماشاگر رقابت جذاب یزدانی‌-‌تیلور باشیم.

اگر فینال یزدانی‌-‌تیلور را بزرگ‌ترین نمایش کشتی جهان بدانیم، احتمالا به نکته‌ای بدیهی اشاره کرده‌ایم. آن‌ها پیش‌تر ۳ بار مقابل هم ایستاده‌اند. یزدانی و تیلور اولین بار در جام جهانی ۲۰۱۷ با هم کشتی گرفتند. یزدانی در آن دیدار، ۳‌-‌ صفر پیش افتاد، اما تیلور توانست او را با ضربه فنی شکست دهد. یزدانی در قهرمانی جهان ۲۰۱۸، برای بار دوم مقابل تیلور قرار گرفت و پس از آنکه ۶-۲ از حریف پیش افتاد، با نتیجه ۶-۱۱ به تیلور باخت. آخرین مبارزه دو نابغه کشتی جهان، در فینال المپیک توکیو ۱+۲۰۲۰ بود که در آن دیدار، تیلور با نتیجه ۴-۳ پیروز شد.

این پیروزی‌ها نه تیلور را از پیروزی در کشتی چهارم مطمئن و نه یزدانی را ناامید کرده است. کشتی چهارم آن‌ها، فارغ از نتیجه، رقابت دو قهرمان جذاب کشتی جهان است که برای رویارویی با هم انگیزه دارند. پس از المپیک، تیلور با تمجید از کشتی‌گیر ایرانی، گفته بود که یزدانی و او بزرگ‌ترین عامل انگیزه‌بخش برای یکدیگرند.

کشتی تیلور-یزدانی می‌تواند نمایشی از سیاست‌ها و تاکتیک کشتی در میدانی بزرگ باشد. دو کشتی‌گیر با تجربه‌های پیشین که از یکدیگر دارند، عملیاتی پیچیده و سخت را در فینال اجرا می‌کنند و باید دید آن دقایق سرنوشت‌ساز فینال را در اسلو نروژ، با چه نقشه‌هایی سپری خواهند کرد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم، یونس امامی، آزادکار ایران، بعد از دو کشتی تماشایی، در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل وتاندیل کنتچادزه از گرجستان باخت و در کسب مدال ناکام ماند. کنتچادزه هم نتوانست به فینال برسد، تا امامی از کشتی شانس مجدد محروم شود. در این وزن کایل داک، کشتی‌گیر آمریکا، فینالیست شد. کایل داک در فینال به مصاف سالکازانوف از اسلواکی می‌رود.

در وزن ۶۱ کیلوگرم، رحمان عموزاد از ایران در راهیابی به فینال موفق نبود. هاسگاوا، رقیب عموزاد، نیز نتوانست به فینال برسد و رحمان از شانس مجدد برای کسب مدال برنز محروم شد. در این وزن، داتون فیکس از آمریکا و ماگومدوف از روسیه به فینال رسیدند.

ایران در روز نخست کشتی قهرمانی جهان صاحب دو فرصت طلا شد و یکشنبه در اسلو می‌تواند با این فرصت، دو مدال طلای جهان را از آنِ خود کند. کشتی آزاد ایران با زارع و یزدانی امیدهای بزرگی دارد؛ هرچند زارع کشتی‌گیری جوان است و یزدانی همواره مقابل تیلور شکست خورده است.

در روز دوم رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان و در وزن ۵۷ کیلوگرم، علیرضا سرلک پس از استراحت در دور اول، در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان جوزپه ویلارو از اکوادور وجمال الصبری از یمن می‌رود. در این وزن ۲۲ نفر حضور دارند.

در وزن ۶۵ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در دور اول با گابریل جاناتچ از اتریش کشتی می‌گیرد و در صورت گذر از این حریف، در دور بعد به مصاف برنده کشتی میان سباستین ریورا از پورتوریکو و ماکسیم ساکولتان از مولداوی می‌رود. در این وزن، ۲۷ نفر رقابت می‌کنند.

در وزن ۷۹ کیلوگرم، محمد نخودی در دور اول به مصاف کانوا از ایتالیا می‌رود و در صورت پیروزی در این دیدار، در دور دوم با برنده مبارزه میان رستم راسویف از اوکراین و آرمان آواگایان از ارمنستان کشتی می‌گیرد. در این وزن ۲۵ نفر حضور دارند. جردن باروز در صدر گروه قرار دارد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با برنده کشتی میان هریبرتو ساندی کاستاریکا از وآندریل ولاوسف از اوکراین مبارزه می‌کند. در این وزن ۲۰ نفر رقابت می‌کنند. جیدن کاکس در گروه قاسم‌پور حضور دارد و تا مرحله نیمه‌نهایی با او رودررو نخواهد شد.

بیشتر از ورزش