دورین باهاما را در هم کوبید

این طوفان در تاریخ باهاما بی‌سابقه بوده است

HO / NOAA/RAMMB / AFP

طوفان دورین که اوایل بامداد دوشنبه به شمال باهاما رسید، این منطقه را در هم کوبید و قدرتمندترین طوفان تاریخ باهاما را به ثبت رساند.

گزارش ای‌بی‌سی حاکی از آن است که دورین صحنه‌ای از یک تخریب گسترده‌ را در باهاما به نمایش گذاشته است.

این طوفان بسیار شدید آتلانتیک با طوفان فلوریدا کیز در سال ۱۹۳۵ برابری می‌کند که تخریب وسیعی بر جا گذاشت.

این طوفان از نظر طبقه‌بندی طوفان‌ها در درجه پنجم قرار دارد که وخیم‌ترین و قدرتمندترین نوع طوفان است. سرعت طوفان پس از برخورد به جزیره باهاما بزرگ اندکی کاهش یافت و به ۲۸۰ کیلومتر در ساعت رسید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قبلا در صفحه توییتر خود در مورد این طوفان سهمگین به مردم هشدار داده بود. او همچنان از توییتر برای اطلاع رسانی در مورد دورین استفاده می‌کند.

کارشناسان می‌گویند، معمولا وقتی طوفان پس از شکل‌گیری روی آب‌های گرم به زمین برخورد می‌کند، ‌سرعت‌اش تا اندازه‌ای کاهش می‌یابد و می‌شکند. اما در مورد طوفان دورین این طوفان به زمین وسیعی برخورد نکرد و به همین دلیل مدت بیشتری در اوج قدرت خود باقی می‌ماند. برخی پیش‌بینی می‌کنند اوج قدرت این طوفان برای یک روز ادامه داشته باشد.

مقامات می‌گویند ارتفاع موج‌ در مسیر پیش‌بینی شده این طوفان به حدود هفت متر می‌رسد و از شهروندان خواسته‌اند پناهگاه‌ها را ترک نکنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دورین می‌تواند یکی از مخرب‌ترین طوفان‌های سال‌های اخیر باشد. در سال ۱۹۹۲ طوفان اندرو با درجه پنج به بی‌خانمانی ۶۳ هزار نفر منجر شد.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، ‌انتظار می‌رود دورین در اواسط هفته به سمت شرق تغییر مسیر بدهد و سواحلا کارولینا یا جورجیا را تهدید کند.

یکی از خصوصیت‌‌های دورین این است که برای مدت طولانی در یک قسمت باقی می‌ماند. به بیان دیگر عبور این طوفان کند است و به همین دلیل میزان خسارتی که بر جا می‌گذارد نیز بیشتر است.

این طوفان علاوه بر باد و باران می‌تواند به وقوع سیل‌های ویرانگر و رانش زمین منجر شود.

انتظار می‌رود طوفان اوایل هفته آینده به فلوریدا برخورد کند.

باتوجه به اطلاع رسانی گسترده در ایالات متحده،‌ شهروندان در مناطقی که در مسیر عبور این طوفان قرار دارند، از روزها قبل مواد غذایی و آشامیدنی مورد نیاز را تهیه کرده و برای استفاده از پناهگاه‌ها آموزش دیده‌اند.

شهروندان برخی مناطق نیز تخلیه شده‌اند. فرماندار کارولینای شمالی از همه ساکنان نواز ساحلی این منطقه خواسته محل را ترک کنند.

بیشتر از