محدودیت‌های کرونا در ایران لغو شد؛ فقط ۱۷ میلیون نفر کاملا واکسینه شده‌اند

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران از برداشتن محدودیت‌های کرونا و اجرای قرنطینه هوشمند برای افراد مبتلا خبر داد

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، از لغو محدودیت‌های کرونا در ایران خبر داد و گفت «قرنطینه هوشمند» فقط برای افراد مبتلا است و کسب‌‌وکارها به روال طبیعی بازمی‌گردد. پیش‌تر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هم گفته بود که قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود.

دولت سیزدهم در حالی برای برداشتن محدودیت‌های مرتبط به همه‌گیری کرونا در ایران خیز برداشته است که در حال حاضر ۵۳ میلیون دوز واکسن‌ تزریق شده است و کمتر از ۱۷ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به پنجشنبه، ۸ مهر، بیش از ۱۴ هزار بیمار جدید در ایران شناسایی شدند و ۲۶۸ نفر هم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر نزدیک به شش هزار نفر از مبتلایان در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و در روز چهارشنبه، بالغ‌ بر دو هزار نفر بستری شده‌اند. از طرف دیگر، همچنان ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۹۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

این آمار نشان می‌دهد که با وجود اینکه بیشتر شهرهای ایران موج پنجم کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، خطر ابتلا به بیماری و مرگ‌ومیر همچنان بالا است؛ به‌خصوص اینکه تاکنون کمتر از ۱۷ میلیون نفر از شهروندان ایران با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. بهرام عین‌اللهی پیش از این گفته بود که برای واکسیناسیون کل جامعه هدف ایران به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

با وجود اینکه هنوز درصد زیادی از جامعه هدف در ایران واکسینه نشده‌اند، دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد محدودیت‌های قرنطینه عادی را لغو کند؛ آن‌هم در شرایطی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از زائران اربعین از مرزهای زمینی در حال بازگشت به کشورند و خطر شیوع بیماری زیاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم خطرهای یادشده، احمد وحیدی، وزیر کشور، که به سمنان سفر کرده است، در سخنانی از لغو محدودیت‌های ناشی از کرونا خبر داد و گفت که قرنطینه هوشمند نیز فقط برای افراد مبتلا اجرا می‌شود. او مدعی شد این اقدام برای بازگشت کسب‌وکارها به روال طبیعی و کاهش مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری انجام می‌شود.

در روزهای پیش، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز گفته بود: «ظرف چند هفته آینده در بحث قرنطینه تحولی ایجاد خواهد شد و قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود؛ بدین معنا که افرادی که واکسینه می‌شوند می‌توانند از مزایای واکسیناسیون بهره ببرند.»

جمهوری اسلامی ایران در دوران همه‌گیری کرونا بارها از اجرای قرنطینه عمومی خودداری کرد. حتی وقتی موج پنجم کرونا وضعیت پیچیده‌ای را در این کشور ایجاد کرد و سعید نمکی، وزیر بهداشت وقت، از علی خامنه‌ای خواست تا دستور قرنطینه دوهفته‌ای را صادر کند، ستاد ملی مقابله با کرونا با این پیشنهاد مخالفت کرد.

در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت‌‎ها هم‌زمان با قرنطینه عمومی، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه در نظر گرفتند اما جمهوری اسلامی ایران به دلیل کسری بودجه دولت، از اجرای قرنطینه خودداری کرد. حالا نیز در حالی گفته می‌شود قرنطینه عادی جای خود را به قرنطینه هوشمند می‌دهد که شمار زیادی از مردم هنوز واکسینه نشده‌اند و جامعه پزشکی درباره آغاز زودهنگام موج ششم همه‌گیری هشدار داده‌ است.