آمریکا هیچ تصمیمی برای عادی‌سازی روابط با سوریه ندارد

اردن روز چهارشنبه گذرگاه مرزی‌اش با سوریه را باز کرد

دولت اردن گذرگاه مرزی «جابر» را کامل بازگشایی کرد تا روابط تجاری و اقتصادی این کشور با سوریه از سر گرفته شود‌ـ KHALIL MAZRAAWI / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هیچ برنامه‌ای برای «عادی‌سازی یا ارتقای» روابط دیپلماتیک با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، ندارد و دیگران را نیز به این کار تشویق نمی‌کند.

این سخنان در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز بود که از ند پرایس پرسیده بود آیا آمریکا از نزدیکی روابط سوریه و اردن حمایت می‌کند یا خیر.

دولت اردن روز چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰، به‌منظور تقویت اقتصاد اردن و سوریه، گذرگاه مرزی «جابر» را کامل بازگشایی کرد تا روابط تجاری و اقتصادی این کشور با سوریه از سر گرفته شود، اقدامی که علاوه بر این نمایانگر افزایش تلاش کشورهای عربی برای پیوند دوباره سوریه به جهان عرب است. عضویت سوریه در اتحادیه عرب به‌دلیل درگیری‌ها در این کشور، به حالت تعلیق در‌آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته پس از آنکه دولت سوریه در سال ۱۳۹۷، موفق به اخراج گروه‌های شبه‌نظامی از جنوب کشور شد، گذرگاه مرزی جابر بازگشایی شد، اما همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده برای جلوگیری از گسترش ویروس، به مسدود شدن دوباره گذرگاه منجر شد.

دولت سوریه، که تحریم‌های غربی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی خود قلمداد می‌کند، امیدوار است گسترش روابط تجاری‌ با اردن به اقتصاد سوریه رونق بخشد و زمینه برون‌رفت از چالش‌های ناشی از جنگ ویرانگری را فراهم کند که از یک دهه پیش به این سو، سوریه را با مشکلات و بحران‌های متعددی روبه‌رو کرده است.

در همین حال، مها علی، وزیر صنعت و تجارت اردن، نیز در گفت‌وگو با تلویزیون اردن، گفت هدف از این تفاهم‌ تلاش برای افزایش مبادلات تجاری بین اردن و سوریه به‌منظور تامین منافع دو کشور همسایه است.

بیشتر از جهان