دیدار پوتین و اردوغان در سوچی؛ سوریه محور مذاکرات بود

اردوغان گفت که مایل است علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا، درباره همکاری دفاعی با روسیه بیشتر مذاکره شود

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه، روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر در بندر سوچی روسیه واقع در ساحل دریای سیاه دیدار کردند. این نخستین دیدار رودرروی آنان پس از ۱۸ ماه است.

به گزارش خبرگزار‌ی‌ها، تقویت روابط دوجانبه و رسیدگی به مسائل امنیتی منطقه، از جمله وضعیت سوریه، و همچنین تمدید احتمالی فروش سامانه‌های دفاعی روسیه به ترکیه، محور مذاکرهٔ رهبران دو طرف بود.

هیچ‌یک از دو طرف پس از این دیدار تقریبا سه ساعته، بیانیه روشنی درباره موضوع صحبت‌ها به رسانه‌ها ندادند. کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین هم‌زمان با پایان قرنطینه خانگی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، با اردوغان ملاقات کرد و ضمن تشکر کردن از رجب طیب اردوغان به خاطر سفر به روسیه، این دیدار را مفید توصیف کرد.

مقام‌های ترکیه قبلا گفته بودند که اردوغان در این دیدار پوتین را برای بازگشت به توافق آتش‌بس سال گذشته به منظور پایان دادن به حمله‌های ارتش سوریه و روسیه به نیروهای تحت حمایت ترکیه در منطقه ادلب سوریه، ترغیب خواهد کرد.

مسکو متحد اصلی دولت سوریه است و ترکیه از گروه‌هایی که علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، می‌جنگند حمایت می‌کند. اما سربازان ترکیه و روسیه سال گذشته و پس از توافق آتش‌بس در مناطق شمال‌غرب سوریه، در ادلب همکاری داشته‌اند.

اردوغان در آغاز دیدار مزبور به پوتین گفت:‌ «گام‌هایی که در مورد سوریه با هم برداشتیم اهمیت زیادی دارد. صلح در سوریه به روابط ترکیه و روسیه بستگی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین نیز در اظهارات اولیه خود گفت که سوریه یکی از حوزه‌هایی است که همکاری ترکیه و روسیه در آن موفقیت نسبی داشت.

کرملین قبلا گفته بود که دو رهبر درباره وضعیت افغانستان و دیگر مسائل امنیتی منطقه و همچنین مناسبات اقتصادی مسکو و آنکارا گفت‌وگو خواهند کرد.

خرید احتمالی باتری‌های بیشتر سامانه‌های دفاع موشکی موسوم به اس-۴۰۰ از دیگر موضوع‌های مورد گفت‌وگو بود، که واشنگتن مخالفت جدی خود با آن را به صراحت اعلام کرده است.

اردوغان در اشاره آشکار به آمریکا گفت که مایل است علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا، درباره همکاری دفاعی با روسیه بیشتر مذاکره شود.

اردوغان گفت:‌ «عقب‌گرد از گام‌هایی که تا کنون برداشته‌ایم برای ما غیرممکن است. ادامه تقویت مناسبات ترکیه و روسیه برای ما اهمیت بسیار دارد.»

ترکیه عضو پیمان ناتو است و در سال ۲۰۱۹ باتری‌های سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خرید. این اقدام موجب اعمال تحریم‌های آمریکا بر صنایع دفاعی ترکیه شد، و واشنگتن درباره خرید تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه به آنکارا هشدار داد.

اردوغان هفته گذشته گفت که ترکیه کماکان قصد دارد مرحله دوم خرید اس-۴۰۰ را پیش ببرد و هیچ کشوری نمی‌تواند برای آنکارا تعیین تکلیف کند.

ترکیه و روسیه همکاری‌های نزدیکی در زمینه انرژی، گردشگری، و دفاعی دارند و در عین حال بر سر سوریه، و همچنین جنگ داخلی در لیبی و ناگورنو-قره‌باغ اختلاف دارند و از نیروهای مخالف حمایت می‌کنند.

بیشتر از جهان