۲۰ سال حبس برای مشاوره به کره شمالی در خرید رمزارز

ویجیل گریفیت، متخصص رمزارز، روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر، در دادگاه منطقه منهتن به جرم خود اعتراف کرد

ویجیل گریفیت، ۳۸ ساله و شهروند آمریکایی متخصص رمزارز، در سنگاپور اقامت داشت - bcnsocialnews twitter

یک کارشناس آمریکایی رمزارز به دلیل مشاوره دادن به کره شمالی به منظور استفاده از فناوری بلاک‌چین برای پولشویی و اجتناب از تحریم‌های بین‌المللی گناهکار شناخته شد.

گفته می‌شود ویجیل گریفیت، ۳۸ ساله، شهروند آمریکایی متخصص رمزارز مقیم سنگاپور، در آوریل ۲۰۱۹ به پیونگ‌یانگ سفر کرده تا به مقام‌های دولت کره شمالی درباره اینکه چگونه می‌توانند با استفاده از رمزارز از کنترل‌های بین‌المللی اجتناب کنند، اطلاعاتی ارائه دهد.

او در ماه نوامبر همان سال بازداشت و به توطئه برای نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی که بر اساس آن شهروندان ایالات متحده از صدور کالا، خدمات و فناوری به کره شمالی منع شده‌اند، متهم شد.

آقای گریفیت روز دوشنبه، ۲۷ سپتامبر، در دادگاه منطقه منهتن به جرم خود اعتراف کرد و با مجازات تا ۲۰ سال حبس مواجه است.

برایان کلین، وکیل او، با صدور بیانیه‌ای گفت: «فارغ از آنچه اتفاقی افتاده، او برای جامعه کارهای ارزشمندی کرده است که در دادگاه مطرح خواهد شد. او توانایی‌های فوق‌العاده‌ای هم دارد و هیچ کس نباید او را با این اشتباه بشناسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گریفیت که قبلا محقق ارشد بنیاد اتریوم بوده است، پیش از اقرار به گناه با محاکمه کیفری مواجه بود.

در بیانیه وزارت دادگستری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، جفری اس برمان، دادستان ایالات متحده، گفته است که آقای گریفیت «اطلاعات بسیار فنی به کره شمالی رسانده؛ در حالی که می‌دانسته که آن‌ها می‌توانند از آن اطلاعات برای پولشویی و دور زدن تحریم‌ها استفاده کنند.»

او افزود که آقای گریفیت با این کار «تحریم‌هایی را که کنگره و رئیس‌جمهوربرای اعمال حداکثر فشار بر رژیم خطرناک کره شمالی وضع کرده‌اند، به خطر انداخته است.»

دادستان‌های فدرال در مدارک دادگاه همچنین این ادعا را مطرح کردند که وزارت امور خارجه درخواست مجوز سفر به کنفرانس آقای گریفیت را رد کرده ولی او این تصمیم را نادیده گرفته و از طریق چین به پیونگ‌یانگ سفر کرده است.

جان دمرز، معاون دادستان کل، در بیانیه مذکور گفت: «علی‌رغم اینکه به او هشدار داده شده بود آنجا نرود، چنین به نظر می‌رسد که آقای گریفیت به کره شمالی، یکی از سرسخت‌ترین دشمنان ایالات متحده، سفر کرده و به حضار درباره فناوری بلاک‌چین برای دور زدن تحریم‌ها آموزش داده است. با این شکایت ما روند عدالت‌خواهی برای این رفتار او را شروع کردیم.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد