کشتی حامل میعانات گازی ایران در ونزوئلا تخلیه می‌شود

پیش‌بینی می‌شود که محموله دوم با ۲.۱ میلیون بشکه میعانات گازی در هفته‌های آینده به ونزوئلا برسد

قرارداد «سواپ نفتی» به ونزوئلا امکان می‌دهد که نفت خام سنگین خود را با میعانات گازی ایران به‌ صورت پایاپای مبادله کند-AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع و داده‌های اطلاعاتی مربوط به حرکت نفتکش‌ها نوشته است که تخلیه محموله‌ ارسالی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت ونزوئلا (پی‌دی‌وی‌اس‌ای) متشکل از ۲.۱ میلیون بشکه میعانات گازی، این هفته در ونزوئلا آغاز شد.

شرکت ملی نفت ایران، و شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) برای مبادله نفت خام و سنگین ونزوئلا با میعانات گازی ایران قراردادی میان‌مدت و با هدف تقویت صادرات نفتی ونزوئلا امضا کرده‌اند. 

اجرای قرارداد «سواپ نفتی» به ونزوئلا امکان می‌دهد که نفت خام سنگین خود را با میعانات گازی ایران به‌ صورت پایاپای مبادله کند و آن را برای بهبود کیفیت نفت خام خود که شبیه قیر است، به‌ کار گیرد.

محموله میعانات گازی ایران اواخر هفته گذشته با نفتکش بزرگ «دینو ۱» برای حمل نفت خام که متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و با پرچم ایران حرکت می‌کند، به آبهای ونزوئلا رسید.

وبسایت «تانکر ترکرز» که حرکت نفتکش‌ها در آبهای کره زمین را بررسی می‌کند، گفت که کار تخلیه محموله از روز دوشنبه در ترمینال اصلی شرکت نفت ونزوئلا آغاز شد، هرچند رادارهای کشتی آن را در سواحل ایران نشان می‌داد، حربه‌ای که اغلب کشورهای نفت‌خیز تحت تحریم برای پنهان کردن موقعیت ناوگان خود استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که محموله دوم با ۲.۱ میلیون بشکه میعانات گازی در چارچوب توافق ایران و ونزوئلا، در هفته‌های آینده به این کشور آمریکای جنوبی برسد.

«دُرِنا» دیگر نفتکش ایرانی که رادارهایش آن را در آبهای ایران نشان می‌دهند، در حال حاضر در مسیر ونزوئلا است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز «درباره گزارش‌های مربوط به تراکنش‌های مربوط به نفت و محصولات نفتی، میان ایران با ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.»

یک منبع دیگر در واشنگتن تصریح کرد که مقام‌های آمریکایی محموله‌های ایران به ونزوئلا را تحت بررسی دارند زیرا این محموله‌ها می‌توانند همزمان با مذاکره نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا با مخالفان آن کشور بر سر انتخابات ماه نوامبر، هزینه‌های مالی مادورو را تامین کنند.

قرارداد مبادله میان ایران و ونزوئلا هفته گذشته آغاز شد هنگامی که یک محموله ۱.۹ میلیون بشکه‌ای نفت سنگین ونزوئلا با کشتی ایرانی «فلیسیتی» عازم ایران شد.

همکاری میان ایران و ونزوئلا، دو کشور تحت تحریم آمریکا از سال گذشته افزایش یافته است.

ایران به ونزوئلا خوراک، دارو، بنزین و همچنین تجهیزات تعمیر پالایشگاه‌های شرکت نفت وگاز را در اختیار ونزوئلا گذاشته، و در مقابل ونزوئلا به ایران سوخت هواپیما، نفت خام سنگین و دیگر محصولات تولیدی‌ خود را داده است.

بیشتر از جهان