«نفرت از قرنطینه»، دلیل غیبت احتمالی نخست وزیر استرالیا در نشست اقلیمی

جامعه جهانی به استرالیا فشار می‌آورد که خود را با هدف به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ سازگار کند

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا- Rohan THOMSON / AFP

استرالیا از کشورهایی است که به علت حمایت از مصرف ذغال‌سنگ برای تولید برق، با انتقادات فزاینده روبه‌رو است، و با این حال، اسکات موریسون، نخست وزیر آن کشور، اعلام کرد ممکن است در نشستی که سازمان ملل به زودی با موضوع انتشار کربن برگزار می‌کند، شرکت نکند.

آقای موریسون در پاسخ به سؤالی درباره اجلاس سران کوپ۲۶ در ماه نوامبر، گفت «هنوز تصمیم نهایی» در مورد شرکت کردن یا نکردن در آن اجلاس «نگرفته» است و اعلام کرد که قرنطینه شدن وقتش را تلف خواهد کرد.

او در مصاحبه با «وست استرالین» گفت: «باید کلی راه تا آنجا بروم... و باز هم کلی وقت در قرنطینه باشم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که ترجیح می‌دهد نیرویش را صرف بازگشایی مرزهای استرالیا کند: «باید بر موضوعات داخلی کشورم و مشکل کووید تمرکز کنم. مرزهای استرالیا حدوداً همان موقع باز می‌شود. کلی مشکلات را باید مدیریت کنیم و باید نیازهای آن زمان را مدیریت کنم.»

جامعه جهانی بر دولت استرالیا فشار می‌آورد که خود را با هدف به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ سازگار کند، اما دولت آن کشور تا کنون از این کار سر باز زده است. دولت موریسون اعلام کرده است که «هرچه زودتر» انتشار کربن خود را به صفر می‌رساند، اما برای رسیدن به این هدف نه تن به تعهدی داده و نه اقدامی کرده است.

نشست ۱۲ روزه سران کشورهای بزرگ جهان در گلاسگو موسوم به کوپ۲۶، قرار است اجلاس مهمی باشد که در آن کشورها در مورد بحران تغییرات زیست‌محیطی به گفت‌وگو بپردازند. این نشست بزرگترین اجلاس در این زمینه پس از مذاکرات پاریس ۲۰۱۵ خواهد بود.

اما بی‌میلی آقای موریسون به شرکت در آن، موج انتقاد از سیاست‌های مصرف سوخت فسیلی دولت وی را دوباره به راه انداخته است. استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان ذغال‌سنگ و گاز در جهان است. نخست وزیر آن کشور گفته است که به‌رغم بحران  تغییرات اقلیمی، تا وقتی سوخت‌ فسیلی خریدار داشته باشد، کشورش به استخراج و فروش آن ادامه خواهد داد.

هم‌زمان، ماریس پاین، وزیر امور خارجه استرالیا، گفت کشورش «حضور پررنگی» در آن نشست خواهد داشت. او گفت «چنین نیست که اصلاً در این اجلاس شرکت نکنیم. یکی از مقامات ارشد دولت استرالیا به نمایندگی از کشور در آن نشست حضور پررنگی خواهد داشت و واضح است که ما خود را متعهد به مشارکت در این زمینه می‌دانیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان