مرگ دومین زندانی «تحت شکنجه» در زندان‌های تهران ظرف یک هفته اخیر

سازمان حقوق بشری «هه نگاو» از مرگ یک شهروند ایلامی در زندان فشافویه در اثر «ضرب و جرح» خبر داد

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» از مرگ یک زندانی اهل استان ایلام در زندان فشافویه (تهران بزرگ) در اثر «ضرب و جرح و شکنجه» ماموران آن زندان خبر داد.

هه نگاو، هویت این شهروند را امیرحسین حاتمی، ۲۲ ساله، از ساکنان شهرستان سیروانِ استان ایلام اعلام کرده است.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، روز شنبه ۳ مهر، خانواده امیرحسین حاتمی به همراه تعدادی از شهروندان استان ایلام با تجمع مقابل زندان تهران بزرگ نسبت به مرگ مشکوک او در این زندان اعتراض کردند و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان قوه قضاییه شدند. آنان با سردادن شعار «قوه قضاییه، جوابگو، جوابگو» دست به اعتراض زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارنمای حقوق بشری هرانا روز شنبه از قول یک منبع مطلع نوشت: «امیرحسین حاتمی در یکی از بازارهای تهران کار می‌کرد و چند روز پیش به دنبال درگیری با یک شهروند، به دست ماموران نیروی انتظامی بازداشت، و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود. خانواده آقای حاتمی گفته‌اند که «تا زمان پیگیری قانونی و اعلام رسمی علت مرگ فرزندشان پیکر او را تحویل نخواهند گرفت.»

این دومین مرگ مشکوک شهروندان در زندان تهران بزرگ طی روزهای اخیر است.

پنجشنبه گذشته نیز خبر کشته‌شدن «شاهین ناصری» که شاهد شکنجه‌های نوید افکاری در زندان بود، منتشر شد.

شاهین ناصری پیش‌تر گفته بود که معاون شعبه دادسرای امنیت و مسئول پرونده افکاری، به وی گفته است، «کاری می‌کنم ذوب شوی!»

مرگ زندانیان بر اثر شکنجه در زندان‌های ایران سابقه دارد و نهادهای حقوق بشری همواره نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. در اغلب موارد هم مسئولان یا از پاسخ‌گویی طفره رفته‌اند، یا آن را به تخلف یک فرد یا زندانبان تقلیق داده‌اند.

در مورد اخیر هم روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران روز شنبه اعلام کرد که «کمیته‌ای برای بررسی موضوع فوت آقای حاتمی در زندان مستقر شده است و چنانچه خطایی احراز شود، با عوامل، اعم از پزشک، پاسیار و مراقب، بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد شد.»