١٠ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون و فایزر آماده ورود به کشور است

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو ایران بیش از ۵۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال واکسینه شده‌اند

قرار است واکسن فایزر و جانسون اند جانسون وارد کشور شود - عکس از ایرنا

به نظر می‌رسد ممنوعیت واردات واکسن غربی در ایران لغو شده است. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد ۱۰ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون و فایزر آماده ورود به کشور است.

به گزارش ایرنا، مهرداد جمالی ارونقی با بیان اینکه مطابق با برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تا هفته نخست مهرماه ۱۴ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود، اظهار داشت ١٠ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون و فایزر نیز آماده ورود به کشور است.

او با اشاره به اینکه پنجاه و ششمین محموله واکسن کرونا شامل پنج میلیون دز از نوع سینوفارم صبح امروز (پنجشنبه ۱ مهرماه) وارد کشور شد گفت که این محموله شمار واکسن‌ها را به ۶۵ میلیون دوز رساند.

پیش‌تر، حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته بود ۳۵ میلیون نفر در کشور دوز اول واکسن را دریافت کردند.

او همچنین تاکید کرد: «در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جامعه هدف (افراد بالای ۱۸ سال) واکسینه شده‌اند.»

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو ایران گفت که برای واردات واکسن از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل برنامه‌ای وجود ندارد. حیدر محمدی ادعا کرد شرکت‌های فایزر و جانسون‌اندجانسون «خوش‌قول» نیستند و دو میلیون دوز واکسن کرونای شرکت‌های آلمانی فایزر و بیون‌تک از بلژیک وارد می‌شود. او همچنین مدعی شد که واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال تفاوتی با هم ندارند.

از دی‌ماه ۱۳۹۹ که علی خامنه دستور منع واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به ایران را صادر کرد، حدود هشت ماه گذشته است. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایران در حال حاضر از مرز ۱۱۷ هزار نفر گذشته است؛ در حالی که در دی‌ماه ۱۳۹۹، زمان صدور فرمان رهبر جمهوری اسلامی، آمار رسمی جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران ۵۵ هزار نفر بود. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تایید کرده‌اند که آمار واقعی قربانیان دو تا سه برابر آمار رسمی است.

اگرچه بر سر این آمار نیز بحث مطرح است. به‌طوری که بر اساس آمار ثبت احوال، میزان مرگ‌ومیر مازاد در دوران کرونا به نسبت دوره مشابه قبل بیش از ۲۳۰ هزار نفر است. آماری که تقریبا دو برابر آمار رسمی کرونا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا با گذشت نزدیک به هشت ماه و جان باختن هزاران نفر از شهروندان ایرانی، جمهوری اسلامی اعلام کرده‌ است که واکسن‌هایی مثل فایزر و جانسون‌اندجانسون را از مبادی دیگری مثل کشور بلژیک وارد خواهد کرد؛ اما نکته قابل‌توجه این است که تعداد کشورهای ممنوعه برای واردات واکسن نیز افزایش یافته است. به گفته حیدر محمدی، وزارت بهداشت برنامه‌ای برای واردات واکسن‌ از کشورهای آمریکا، انگلیس، اسرائیل و فرانسه ندارد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو که روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، از صدور مجوز استفاده از واکسن‌های فایزر و جانسون‌اندجانسون در ایران خبر داده بود، در گفت‌وگوی جدید خود نیز گفت: «ایران در حال خرید دو میلیون دوز واکسن کرونای محصول شرکت‌های آلمانی فایزر و بیون‌تک از کشور بلژیک است.» به گفته او، این واکسن‌ها به‌عنوان دوز سوم به کادر درمان تزریق می‌شوند. این مقام وزارت بهداشت در عین حال ادعا کرد: «فایزر و جانسون‌اندجانسون در ایران مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند اما چون خوش‌قول نیستند، خیلی روی آن حساب باز نمی‌کنیم.»