لیگ در بحران: مربیانی که شاید برف تهران را نبینند

نگاهی به هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران

عکس از وب‌سایت باشگاه پرسپولیس 

این هفته دوم لیگ برتر است که تمام شده اما جذابیت‌ها و بحران‌ها خیلی زود شروع شده‌اند. شاید یک تیم خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید پی قهرمانی رفته‌ است، و برای تیمی دیگر، خیلی زود معلوم شده که فصلی بحرانی را پیش رو دارد. فوتبال بی‌رحم است. هرقدر غیرقابل پیش‌بینی باشد، اما رک و بی‌پرده همه چیز را به تصویر می‌کشد و با تماشاگر در میان می‌گذارد.

در پایان هفته دوم، دو اتفاق، تصویری واقعی از لیگ برتر نشان می‌دهد. آندره‌آ استراماچونی، سرمربی استقلال، پس از تساوی مقابل فولاد در کنفرانس مطبوعاتی شرکت نمی‌کند تا از پرسش‌ها فرار کند، و گابریل کالدرون، سرمربی پرسپولیس، با شنیدن این پرسش که آیا شما برف تهران را خواهید دید، از محل برگزاری کنفرانس می‌رود و پاسخ نمی‌دهد. هفته دوم برای این سوالات و این رفتارها بسیار زود است، اما فوتبال ایران عجول و عصبی است.

رفتارهای تند هواداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی، تحت فشار بودن باشگاه‌ها از توقعات هواداران، بحران‌های مالی ناشی از سوءمدیریت، و ...، فضای فوتبال را عصبی و پرخاشگر کرده است. انگار پیشرفت فوتبال و حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها، برای هیچ‌کس اولویت نیست.

استقلال تمرکز ندارد

استقلال که در هفته اول مقابل ماشین‌سازی باخته بود، برای جبران می‌خواست مقابل فولاد در آزادی پیروز شود، اما به‌رغم پیشرفت فنی ناچیز در مقایسه با بازی اول، بازهم در آخرین لحظات بازی گل خورد. تساوی یک - یک مقابل فولاد در تهران، نتیجه رضایت‌بخشی برای استقلال نبود؛ به‌خصوص وقتی در آخرین دقیقه بازی گل خورد و نشان داد که تیم متمرکزی نیست که بتواند بازی را مدیریت کند.

آندره‌آ استراماچونی به داوری علیرضا فغانی اعتراض داشت، اما واقعیت این است که مشکل استقلال اشتباه احتمالی داور نیست و مسئله‌ آن، فراتر از این حرف‌هاست. باشگاهی که دچار اختلال جدی ارتباط سرمربی و مدیریت باشگاه باشد، نمی‌تواند در زمین موفق شود.

جواد نکونام، سرمربی فولاد، بسیار خوشحال از آزادی رفت. تیم او در دقایق بسیاری از بازی تحت فشار قرار گرفت، اما فولاد آنقدر باهوش بود که تا آخرین لحظه برای امتیاز گرفتن بجنگد. فولاد با مربی جوان خود آرزوهای بزرگی دارد و نکونام می‌داند که امسال باید اتفاقات بزرگ‌تری را در لیگ رقم بزند.

پیشتازی شهر خودرو

شهر خودرو، تیمی که توانسته است چند بازیکن گران‌قیمت جذب کند و یحیی گل‌محمدی مربی موفق سال‌های اخیر لیگ را روی نیمکت خود نگه دارد، در اولین بازی خانگی خیلی زود به پیروزی امیدوار شد؛ هنگامی که ماکسیما کویلیتایا، دروازه‌بان گرجستانی شاهین بوشهر دقیقه شش بازی با خطا مهاجم حریف را متوقف کرد و هم یک پنالتی به حریف داد و هم اخراج شد. از این لحظه، کار برای شهرخودرو آسان شد و پیروزی ۲-۱ حتی می‌توانست پرگل‌تر باشد.

شهرخودرو یکی از تیم‌های مدعی این فصل است، و شاهین بوشهر از کاندیداهای سقوط. البته عبدالله ویسی، سرمربی شاهین، به‌درستی بعد از بازی یادآوری کرده است که «نگویید ما سقوط می‌کنیم، این بی‌احترامی به تیم ماست» اما فوتبال دراین زمینه‌ها بی‌رحم و رک است.

تساوی در دربی نفتی‌ها

صنعت نفت آبادان در هفته دوم میزبان یک تیم هم استانی و البته نفتی دیگر بود. دربی نفتی‌های آبادان و مسجد سلیمان با تساوی یک - یک تمام شد. نفت آبادان با گل زودهنگام در دقیقه پنج خیالش راحت بود، اما نفت مسجد سلیمان دقیقه ۸۵ آبادانی‌ها را غافلگیر کرد و گل تساوی را زد.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی نفت آبادان، در دو بازی اخیر چهار امتیاز برای نفت آبادان به دست آورده است اما توقعات فوتبالی آبادانی‌ها پایان ندارد. تارتار، سرمربی نفت مسجد سلیمان، می‌داند که همین امتیازات حداقلی برای تیمش در آینده حیاتی خواهد بود و می‌تواند حکم بقا در لیگ برتر را دارد.

ادعاهای سپاهان شروع شد

سپاهان که هفته اول لیگ را طوفانی شروع کرده بود، در اصفهان مقابل ماشین‌سازی باز هم تیم برتر زمین بود، اما یک پنالتی را از دست داد و با یک گل تبریزی‌ها را شکست داد. حامد لک، دروازه‌بان ماشین‌سازی، نمایشی چشمگیر داشت و توانست حملات سپاهان را خنثی کند. سپاهان اما با گل دقیقه ۲۰ علی قربانی پیروز شد و نتوانست با حملاتش به تعداد گل‌هایش اضافه کند. ماشین‌سازی که در هفته اول استقلال را شکست داده بود، در اصفهان باانگیزه بود، اما سپاهان تیم خوشفکر و منسجمی است که بعید بود تا مثل استقلال، مقابل ماشین‌سازی آسان بگیرد. سپاهان آرام آرام خود را آماده آن می‌کند که نشان دهد مدعی اول قهرمانی در این فصل است.

تماشاگر ویژه را در وی‌آی‌پی تحمل نکردند

سایپا که در هفته اول لیگ با درخشش مقابل ذوب‌آهن، تیم خوبی جلوه کرده بود، در اولین بازی خانگی‌اش شباهتی به یک تیم برنده نداشت. سایپا، تیم بی‌تماشاگر تهرانی، مقابل گل‌گهر در یک بازی سرد تن به تساوی صفر - صفر داد تا نشان دهد در سایپا چندان خبری نیست. گل‌گهر، تیم تازه‌وارد لیگ برتر است که تلاش می‌کند با وینکو بگوویچ خود را با شرایط لیگ برتر آشنا کند و هفته به هفته تیم بهتری باشد.

اتفاق ویژه این بازی، حضور همسر کوین جانی جانسون در ورزشگاه دستگردی تهران بود که در ابتدای بازی در جایگاه وی‌آی‌پی نشست، اما پس از مدتی به دلیل ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به ساختمان مشرف به ورزشگاه فرستاده شد. در حالی‌که فیفا به حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران اصرار دارد، حتی حضور همسر یک بازیکن در وی‌آی‌پی نیز از سوی مسئولان برگزاری بازی تحمل نمی‌شود.

انتقاد از کالدرون، تمجید از دنیزلی

پرسپولیس در تبریز شکست خورد، اما شکست یک بر صفر قرمزهای تهران مقابل تراکتورسازی، فارغ از شکست بودن آن، نشانه‌های بد بیشتری برای تیم کالدرون داشت. ترکیب ناهمگون کالدرون برای پرسپولیس او را مجبور به تعویض‌هایی برای جبران اشتباهات کرد، اما تعویض‌های او سوخت و نتوانست برای تغییر نتیجه به پرسپولیس کمک کند، و این پرسش درباره کالدرون شکل گرفت که آیا او هنوز به شناخت کافی از تیمش دست نیافته است؟

مصطفی دنیزلی که بیش از هر چیز به حفظ محبوبیت در تبریز نیاز دارد، با پیروزی اقتصادی یک بر صفر مقابل پرسپولیس، تراکتوری‌ها را امیدوار کرد. حالا تراکتور خود را در قامت مدعی جلوه داده است و باید دید این ادعا تا کی ادامه خواهد داشت. دنیزلی گفته است که تراکتور مدعی را از هفته پنجم ببینید. سانتر دژاگه و گل حاجی‌صفی برای تراکتور در دقیقه ۱+۴۵ نشان داد که این تیم چه ستاره‌های سرنوشت‌سازی دارد.

پس از بازی تراکتور – پرسپولیس، کالدرون با سوال عجیبی مواجه شد که آیا برف تهران را خواهد دید؟ این پرسش، زودهنگام مطرح شده است و کالدرون را حتما برای اصلاح تیمش به فکر می‌اندازد.

تساوی در جم با اعتراض میزبان

پارس جم که با بحران‌های مالی مواجه است، میزبان ذوب‌آهن بود. این بازی با مردود شدن گل‌های تیم‌ها از سوی داور، صفر - صفر به پایان رسید. فراز کمالوند بعد از کسب اولین امتیاز روی نیمکت پارس جم وعده داد که در آینده تیمی بومی برای پارس می‌سازد، و گفت که ارزان‌ترین تیم لیگ برتر را ساخته است. منصوریان، سرمربی ذوب‌آهن، از نشستن روی نیمکت تیمش به دلیل جریمه انضباطی محروم بود، و خرمگاه، دستیار منصوریان، بعد از بازی گفت که غیبت منصوریان حتما تاثیر منفی در تیم خواهد داشت.

پس از این بازی، تیم پارس نسبت به دو صحنه مشکوک در محوطه جریمه ذوب‌آهن اعتراض کرد و اعتقاد به خطای پنالتی داشت. به اعتقاد باشگاه پارس جم در دقیقه ۶۷ دروازه‌بان تیم ذوب‌آهن قبل از آنکه گل مردود تیم میزبان به ثمر برسد، روی مهاجم زردپوش خطای پنالتی مرتکب شده است، اما داور این صحنه را خطا روی دروازه‌بان تشخیص داد و نه تنها پنالتی‌ نگرفت، که گل را هم مردود اعلام کرد. همچنین، در وقت‌های اضافی مسابقه نیز توپ در محوطه جریمه به دست مدافع ذوب‌آهن برخورد کرد که بازهم خطایی از سوی داور مسابقه تشخیص داده نشد.

شجاع مثل نساجی، بی‌دفاع مثل پیکان

در هفته‌ای که بازی‌ها اغلب صفر - صفر یا با یک یا دو گل به پایان رسید، نساجی و پیکان جشنواره گل راه انداختند. هفت گل در مازندران به ثمر رسید و نساجی البته سهم بیشتری داشت و با نتیجه ۴-۳ توانست پیکان را شکست دهد. نساجی بازی شجاعانه‌ای ارائه کرد و بازی را در خانه‌اش جذاب پیش برد و به پیروزی هم رسید. مهاجری در نساجی مثل اغلب تیم‌ها با مشکلات مالی مواجه است اما مقابل تیم بی‌دغدغه پیکان، بازی بهتری را به نمایش گذاشت.

پیکان اگرچه سه گل در این بازی زد، اما این تیم در مجموع دو هفته اخیر شش گل خورده است، و این نشان می‌دهد که تیم فرکی بی‌دفاع است و با بحران جدی مواجه شده است. فرکی با این روند فرصت چندانی در پیکان نخواهد داشت و شاید خیلی زود نیمکت پیکان را از دست بدهد.

بیشتر از ورزش