هشدار خلیلی به طالبان: مجبور شویم قیام مسلحانه می‌کنیم

«طالبان باید از تجربه دهه ۱۹۹۰ درس بگیرد و برای ایجاد یک دولت فراگیر آماده باشد.»

محمد کریم خلیلی از چهره‌های بانفود هزاره‌های افغانستان است- عکس از آژانس خبری افغانستان

محمد کریم خلیلی، رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان و رئیس پیشین شورای عالی صلح و معاون دوم ریاست‌جمهوری پیشین این کشور در دولت حامد کرزی، پس از اعلام دولت جدید طالبان به رهبران این گروه هشدار داد: «اگر دست از استبداد برندارید، هزاره‌ها در برابرتان ایستادگی می‌کنند و قیامی ملی به راه می‌اندازند.»

کریم خلیلی که روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور، با خبرگزاری تاس روسیه گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «ما را مجبور نکنید که برای حفظ جان و حقوق اولیه مردممان (هزاره‌ها) به مسیر مقاومت مسلحانه کشیده شویم و در برابرتداوم استبداد طالبان قیام کنیم.»

آقای خلیلی از کابینه‌ جدید و تک قومی طالبان نیز انتقاد کرد و گفت: «فعلا که کابینه دولت موقت طالبان فراگیر نیست و اگر وضعیت این‌گونه ادامه پیدا کند، نه‌تنها برای هزاره‌ها، بلکه برای سایر جریان‌های سیاسی و گروه‌های قومی هم پذیرفتنی نخواهد بود و همه دوباره متحد می‌شوند و در برابر طالبان به شکل مسلحانه قیام خواهند کرد.»

او در سخنان خود از جامعه جهانی هم خواست تا بر طالبان فشار وارد کند و این گروه را از تحمیل خواسته‌های خود به تمام مردم افغانستان بازدارد تا از آغاز یک جنگ داخلی دیگر جلوگیری شود.

خلیلی گفت: «ما هنوز هم از جنگ‌های داخلی سال‌های پیش در رنجیم و امید داریم که طالبان نیز از تجربه دهه ۱۹۹۰ درس گرفته باشد و برای ایجاد یک دولت فراگیر آماده شود و از استبداد دست بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدارهای کریم خلیلی که یکی از رهبران بانفوذ افغانستان است، در حالی بیان می‌شود که طالبان در جریان مذاکرات صلح دوحه بارها تاکید کرده بودند که پس از توافق با دولت آقای غنی، تلاش می‌کنند نظامی فراگیر در افغانستان تشکیل شود و همه زیر یک چتر برای صلح و پایان جنگ تلاش کنند؛ اما با فرار غنی، این توافق اجرایی نشد. غنی با فرار از افغانستان میدان را به طالبان واگذاشت و آن‌ها هم بی‌دردسر وارد کابل شدند و قدرت را تصاحب کردند.

طالبان در روزهای اول پس از به قدرت رسیدن، همواره بر تلاش برای تشکیل هرچه سریع‌تر نظامی فراگیر که نمایندگان واقعی همه اقوام و اقشار افغان در آن حضور داشته باشند، تاکید می‌کرد اما در عمل به وعده‌هایی که داد، عمل نکرد.

این مسئله با واکنش تند سایر جریان‌های سیاسی-قومی افغانستان به‌ویژه نمایندگان تاجیک‌ها، هزاره‌ها، ازبک‌ها و... مواجه شد و نمایندگان این اقوام هشدار دادند که اگر طالبان برای ایجاد نظامی فراگیر اقدام نکند، به‌زودی در برابر آنان قیامی مسلحانه به راه خواهد افتاد.

با این حال، پس از تصرف کابل و اعلام حکومت طالبان، یگانه جریانی که تاکنون جلو آنان (طالبان) ایستاده و مبارزه کرده، «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود بوده است. این جریان بارها اعلام کرده است که طالبان را یک گروه مزدور و تروریستی می‌داند و تا زمان شکست دادن آنان خواهد جنگید تا افغانستان را از دست آنان آزاد کند و نظامی تشکیل دهد که همه اقوام و اقشار این کشور در آن سهمی معنی‌دار داشته باشند و هیچ یک بر دیگری برتری داده نشود.

جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود، از جامعه جهانی به‌ویژه آمریکا خواسته‌ است دولت جدید طالبان را که از راه زور و جنگ قدرت را غصب کرده‌اند به رسمیت نشناسد و به ندای برحق مردم افغانستان که خواهان ایجاد نظامی مردم‌سالارند، گوش فرا بدهد و از آنان حمایت کند. خواسته‌هایی که تاکنون تنها در یک بخش (به رسمیت نشناختن دولت جدید طالبان) نتیجه داده است، اما تلاش‌ها برای تحقق بخش دیگر همچنان ادامه دارد.