جیک سالیوان به عربستان و امارات سفر می‌کند

این نخستین سفر مقام عالی دولت بایدن به ریاض به‌شمار می‌رود

جیک سالیوان در کنفرانس خبری-JIM WATSON / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته آینده به کشورهای منطقه شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر سفر می‌کند.

این نخستین سفر سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن به منطقه است.

اکسیوس به نقل از منابع خود گزارش داد که بررسی احتمال توقف سالیوان در اسرائیل و ملاقات با نفتالی بنت، نخست وزیر این کشور نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش اکسیوس، هدف دولت بایدن تمرکز کمتر بر خاورمیانه و توجه بیشتر به چین است. سالیوان در سفر به منطقه درباره دورنمای روابط آمریکا و کشورهای منطقه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه اجرای تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی دولت بایدن، بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه و جهان را نگران کرده است. خروجی به‌هم ریخته که به روی کار آمدن گروه افراط‌گرای طالبان در افغانستان پس از ۲۰ سال تلاش برای ایجاد دمکراسی در افغانستان منجر شد.

متحد اصلی آمریکا در این خروج، قطر بود که تا ۹ ماه پیش در محاصره اقتصادی و سیاسی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر قرار داشت.

روابط عربستان سعودی و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن چندان گرم نبوده و امریکا اخیرا یک سامانه پدافند موشکی پاتریوت را از عربستان خارج کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد سالیوان قصد دارد در سفر به عربستان درباره روابط مستحکم با ریاض اطمینان دهد. احتمال می‌رود مساله ایران و تهدید‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز در دستور کار این نشست باشد. 

پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر به ایران و برنامه‌های هسته‌ای‌اش و حمایت ریاض از تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای اشاره کرد. 

ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر دو دور نشست با هدف کاهش تنش‌ها در بغداد برگزار کرده‌اند و مقامات تهران ابراز امیدواری کرده‌اند که این مذاکرات ادامه یابد. حسین امیرعبداالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در نشست بغداد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور عربستان سعودی برگزار شد، شرکت کرد.

 

بیشتر از جهان