نگاهی به خودرو جدید سری سی سیتروئن

گزینه‌های مدل‌های سری سی در مجموع گزینه‌هایی‌اند که عموم مردم می‌پسندند

خودرو سی ۳ باید برای کسانی که زمانی پژو ۲۰۵، ۲۰۶ و یا ۲۰۷ یا سیتروئن ساکسو یا رنو کلیو داشته‌اند، مطلوب باشد‌ـ عکس از توییتر @askabtauto

تا این اواخر، تا زمانی که یک گونه تازه از جدیدترین مدل خودرو سواری کوچک شهری سی۳ (C3) سیتروئن توجهم را جلب کرد، این خودرو از نظرم دور مانده بود. این نکته‌ای نیست که هیاهوی زیادی ایجاد کند و این بار هم تفاوتی نمی‌کند. اما به هر حال موضوع جالب توجهی است.

سیتروئن در حال حاضر مدل سی۳ از «سری سی»، مدل شاسی‌بلند کوچک گران‌ترش یعنی  سی۳ ایرکراس، و نیز مدل شاسی‌بلند با اندازه متوسطش (متوسط با استانداردهای امروزی) یعنی شاسی‌بلند سی۵ ایرکراس را تبلیغ می‌کند. خودرو سری سی از نظر قیمت، تیپ ساده و جدید هر یک از این خودروهاست، اما به جای مجموعه‌ای گزینه‌ یا ویژگی بدون ترتیب و نامتوازن که کارخانه سازنده انتخاب می‌کند چه خریدار دوست داشته باشد چه نه، با گزینه‌های محبوبی عرضه شده که به‌خوبی با آن‌ها سازگار است.

از این رو، بحث فقط سر قیمت است نه سر انتخاب مشتری. با این حال، هرچند گزینه‌های مدل‌های سری سی در مجموع گزینه‌هایی‌اند که عموم مردم می‌پسندند، لزوما همان‌هایی نیستند که شاید من یا شما بپسندیم. بنابراین، اگرچه سیتروئن سی ۳ من به چراغ جلو ال‌ایی‌دی (LED) مجهز است و چراغ روز ال‌ایی‌دی، پنجره‌‌های تیره‌رنگ در عقب، چراغ‌های اتوماتیک جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پیام هشدار استراحت برای نوشیدن قهوه، هشدار خروج از خط، سامانه حفظ سرعت ثابت (کروز کنترل)، تشخیص علایم سرعت، حسگرهای عقب برای پارک کردن، صفحه لمسی هفت اینچی اپل کارپلی (Carplay®)، اندروید آتو، پخش رادیویی دیجیتال (DAB) و یو‌اس‌بی (USB)، و همه به‌صورت گزینه استاندارد، اما فاقد چیزی است که من این روزها واقعا در اتومبیل به آن نیاز دارم، و آن چیزی نیست جز سامانه معمولی ماهواره‌ای جهت‌یابی. 

مشخصات:

سیتروئن  ۱.۲ سی ۳ پیورتک سری سی (C)

قیمت: ۱۳.۹۳۰ پوند

گنجایش موتور: ۱.۲ لیتر بنزین، پنج سرنشین، دنده‌ای، محور جلو (fwd)

توان (اسب بخار) : ۸۲

حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا صد: ۱۲.۱ ثانیه

مصرف سوخت: ۲۱.۸۱ کیلومتر در لیتر

انتشار دی‌اکسید کربن: ۱۲۳ گرم در کیلومتر

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمانی که سامانه‌های جهت‌یابی آمده، حس جهت‌یابی‌ام را از دست داده‌ام، زیرا دیگر نیازی ندارم که فکر کنم کجا دارم می‌روم. ماشین‌های خوب، (معمولا) با صدای زنانه آرام به من می‌گویند که «در صورت امکان، دور بزنید»، «حدود دویست متر دیگر به چپ بپیچید»، و «به مقصد رسیده‌اید». با پشتیبانی گرافیکی کامل می‌شود. در سی۳ سری‌ سی سیتروئن، باید با گوشی موبایل خود کاری کنید که من بلد نبودم، و از این رو، این از نظر کاربردی برایم به‌دردنخور بود، فقط به درد بیرون رفتن و حرکت در مسیر مستقیم می‌خورد که من مدتی است چنین کاری نکرده‌ام. این سیتروئن کوچک در واقع فوق‌العاده است و به شما این امکان را می‌دهد که راحت با آن رانندگی کنید. خوشحالم که بگویم که این خودرو فرانسوی ارزان از همه تلاش‌ها برای رسیدن به رده بالای بازار سربلند بیرون آمده است (حتی یک مدل خودرو به نام «سنت جیمز» دارند؛ مدل بعدی لابد «سنت جیمز کبیر» است). موتور سه سیلندر برای بازدهی و عملکرد متوسط باید سخت کار کند، دنده‌ها کمی نامشخص و گیج‌کننده‌اند، کلاچ به‌طرز مسخره‌ای دراز است و کمی لق می‌زند، و با همه این‌ها خوب است.

سیتروئن از قضا هم‌زمان یک خودرو شاسی بلند بزرگ و راحت هم دارد و از آن‌جا که حق انتخاب داشتم، غیرارادی و بر اساس غریزه سی ۳ را انتخاب کردم، چرا که احوصله‌ام ز صبر برای عبوراز کوچه‌های باریک شهری یا راه‌های روستایی سر رفته بود. از صندلی شیک پارچه‌ای پشم‌و‌نخ راه‌راه جدید سیتروئن هم خوشم آمد که با کتم جور بود و به رنگ غیرمتالیک «ماسه‌ای» مد روز می‌آمد. طراحی‌های عجیب روی سقف هم که شبیه به لوگوی یک شرکت تلفن همراه تازه‌تاسیس بود، به نظر می‌رسید فقط یک سبک و مدل بدون هیچ هدف خاصی باشد. 

خودرو سی ۳ سری سی به‌قدری مدرن است که قرار است آن را از فروشگاه آنلاین سیتروئن بخرید؛ هرچند گیج‌کننده‌ است که امکان خرید آن به شکل معمول از دفتر نمایندگی نیز وجود دارد. بدون شک گزینه «افزودن به سبد خرید» برای خرید خودرویی ۱۳.۹۳۰ پوندی عجیب به نظر می‌رسد، اما متوجه شده‌ام که تخفیف مختصری در لیست معمولی قیمت‌ها برای این مدل پایه و تیپ یک سی ۳ یعنی تخفیف روی قیمت ۱۴.۱۸۰ پوند درنظر گرفته شده است. معامله خودرو در فروشگاه سیتروئن معادل خرید‌ـ‌کرایه‌ای (lease) این خودرو (با نوسان‌های متداول) با پرداخت ماهانه ۱۸۴.۹۵ پوند است. 

خودرو سی ۳ باید برای کسانی که زمانی پژو ۲۰۵، ۲۰۶ و یا ۲۰۷ یا سیتروئن ساکسو یا رنو کلیو داشته‌اند، مطلوب باشد، اما سهل‌انگاری خواهد بود اگر نگویم کیا پیکانتو احتمالا بهتر است و بابت پولی که می‌دهید، داچیا ساندرو خودرو بهتری به شما عرضه می‌کند. جالب است که یک مدل سی۳ تغییریافته با هدف فروش در هند و آمریکای جنوبی نیز معرفی شده است و خوب است به این فکر کنیم که این مدل احتمالا ساده و ارزان ممکن است به بریتانیا نیز بیاید. در هر صورت، خبر خوب این است که مدل‌های ساده و معمولی خودروها دیگر چندان هم ساده و معمولی نیستند. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی