مسیر دشوار جو بايدن برای شکست دادن الیزابت وارن

بایدن برای موفقیت در برابر وارن، باید به جناح راست متوسل شود

AFP

در رقابت‌های مقدماتی دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۲۰، جو بایدن همچنان پیشتاز است. با این حال، در دو هفته آینده با مناظره‌ای رو‌به‌رو خواهد بود که در آن، تمام رقیبان ارشد او هم در صحنه حضور خواهند داشت.

برتری جو بایدن در میانگین نتایج نظرخواهی‌های «RealClear»، نشان می‌دهد که او حدود ۱۲ امتیاز بر نزدیکترین رقیبش، برنی ساندرز، برتری دارد. الیزابت وارن پس از ساندرز ایستاده است، و کامالا هریس و پیت بوتیگیگ، دورتر، در ردیف‌های چهارم و پنجم. میانگین محبوبیت هیچ کاندیدای دیگری از ۲.۵ درصد بالاتر نیست.

مقررات جدید مناظره شرکت کنندگان را فقط به ۱۰ نفر محدود می کند، در حالی که در دو مناظره قبلی ۲۰ کاندیدا در دو شب تقسیم شدند. آخرین باری که بایدن پیش از نخستین مناظره دمکرات‌ها روی صحنه حاضر شد، سال ۲۰۱۲ بود و دیدیم که بایدن برای حملات کامالا هریس به او در مورد سیاست‌های حمل‌ونقل دانش آموزان به مدارس با اتوبوس (در پیوند با کوشش برای کاهش تبعیض نژادی در مدارس) آماده نبود. وضعیتش در مناظره دوم بهتر بود، اما حملات تولسی گابارد به سوابق هریس به عنوان دادستان و دادستان کل در کالیفرنیا، نجاتش داد.

وقتی بایدن در دو مناظره گذشته روی صحنه ظاهر شد، یک شخص دیگر، الیزابت وارن، غایب بود.

اگرچه وارن در نظر سنجی‌ها هنوز اندکی از ساندرز عقب‌تر است، اما جمعیت زیادی را به رویدادهایی که در آنها حضور دارد، جلب می‌کند. هرچند اندازه جمعیت لزوما شاخصی برای موفقیت سیاسی نیست، اما مسلما می‌تواند شاخصی برای میزان اشتیاق رای‌دهندگان باشد. وارن اخیرا ۱۲هزار نفر را در مینه‌سوتا و ۱۵هزار نفر را در سیاتل جمع کرد.

وارن در طول تابستان گام‌های بلندی برداشت. طرح‌ها و پیشنهادهای سیاسی مفصلی را منتشر کرد، از جمله مالیات بر ثروت، یک برنامه ۱۰۰ میلیارد دلاری برای مبارزه با اپیدمی اعتیاد به مواد افیونی (قرص‌های مسکن اعتیاد‌آور) و پیشنهادی برای حذف بدهی وام دانشجویی. عقاید وارن محکم و مجاب‌کننده است و به شرح و تفصیل زیاد متکی نیست. طرح‌های او بسیار دقیق است و علی‌رغم آن‌که در ماه ژوئن وارد هفتاد سالگی شد، شور و حرارت او با حال و هوای بایدن و ساندرز به‌شدت مغایر است.

وارن همچنین نماینده گردش به چپ مشخصی برای حزب دمکرات است که با نگرش بارنی ساندرز همسویی دارد، و نقطه آسیب‌پذیر بایدن نیز همین‌جاست.

بایدن نماینده دو دوران است. نخست، دوران دهه ۷۰ و دهه ۸۰، زمانی که بسیاری از دمکرات‌های وقت از بسیاری از جمهوریخواهان کنونی قابل تشخیص نبودند. در آن دوران، دمکرات‌ها عموما بر ذهنیت «سختگیری بر بزهکاری»، نگاه قاطع به سیاست خارجی،‌ و اجرای مقررات علیه مهاجرت غیرقانونی تمرکز داشتند. بیشتر آنها همچنین این عقیده را که دولت فدرال یک اکسیر جادویی است که می‌تواند تمام نارسایی‌های ملی را درمان کند، رد می‌کردند.

بایدن همچنین نماینده دوران دولت اوباماست. شاید به به همین علت باشد که معاون رییس جمهوری سابق، همچنان گزینه رای‌دهندگان سیاه‌پوست با ۵۳ درصد حمایت است. ساندرز با ۸ درصد، با فاصله‌ای طولانی پس از او قرار دارد.

وارن در مناظره فضای زیادی برای متفاوت نشان دادن خودش با ساندرز نخواهد داشت. بنابراین، احتمالا چشم به بایدن خواهد داشت و خواهد گفت حزب دمکراتی که بایدن طالب آن است، به اندازه کافی برای مردم آمریکا کار نمی‌کند. بانک‌ها نیز همچنان هدف مطلوبی برای خشم وارن باقی مانده‌اند. تقریبا تردیدی نیست که او رابطه صمیمانه بایدن با بانک‌ها  و عملکردش را در مسیر به تصویب رساندن قانون جلوگیری از سوء‌استفاده از ورشکستگی و حفاظت از مصرف کننده در ۲۰۰۵، هدف خواهد گرفت. آن قانون، اعلام ورشکستگی را برای مصرف‌کنندگان دشوارتر ساخت.

بایدن برای موفقیت در برابر وارن، باید به جناح راست متوسل شود. باید رای‌دهندگان را متقاعد کند که بنا به فگته برخی از کارشناسان، نقشه‌های وارن برای تامین هزینه اجرای بسیاری از برنامه‌هایش از راه مالیات بر ثروت، با قانون اساسی مغایرت دارد.  بایدن همچنین باید برنامه بازرگانی وارن را هدف بگیرد. آنچه او پیشنهاد کرده است، با شرایطی همراه است که امریکا را از ورود به توافق تجاری با آلمان، یکی از متحدان ارشد ما، بازخواهد داشت.

مهم‌تر از همه، بایدن باید سخت از «اوباما کر» دفاع کند. دفاع او تا کنون ملایم بوده است، و باید انتقادهای جان دلینی را از آنچه طرح او با بیمارستان‌های سراسر کشور خواهد کرد، مطالعه کند. وارن شخصی است که بر واقعیات و ارقام تمرکز دارد، و بایدن ناچار خواهد بود نشان دهد که لغو «اوباما کر» (طرح کنونی خدمات درمانی قابل دسترس) و جایگزینی آن با خدمات درمانی همگانی، ضرورتی ندارد.

هنوز راه درازی در پیش است. اما جو بایدن نمی‌تواند به دست‌آوردها و افتخاراتش دل‌ خوش کند و بپندارد که پیشتازی‌اش ادامه خواهد یافت. کامالا هریس و پیت باتیگیگ در آغاز خوش درخشیدند، اما به‌سرعت رنگ باختند. بارنی ساندرز در ۲۰۱۶رای‌دهندگان دمکرات در انتخابات مقدماتی را شگفت‌زده کرد، اما در جریان چند بحث گذشته، تقریبا و به گونه‌ای غیرمنتظره، نامرئی بوده است.

وارن سراپا اشتیاق است و تمام توانش را در مناظره بعدی به‌کار خواهد گرفت. اگر بایدن آماده نباشد، احتمالا شبی دراز در پیش خواهد بود.

https://www.independent.co.uk/voices

© The Independent