بارداری سه نهنگ ماده، امید نجات این جانور از خطر انقراض

تعداد نهنگ‌های قاتل اورکای این منطقه در چند دهه گذشته، از بیش از ۹۰ نهنگ در دهه ۱۹۷۰ به ۷۴ نهنگ کاهش یافته است

این تنها گونه نهنگ‌های قاتل در معرض خطر انقرا‌ض‌ است- VALERY HACHE / AFP

به گفته محققان، بارداری سه نهنگ که در خطر شدید انقراض‌اند، ممکن است به نجات این گونه کمک کند.

نتایج به دست آمده از تحقیقات پهپادی انجام شده در ایالت واشنگتن، محققان بریتیش کلمبیا را امیدوار کرده است که بارداری این سه نهنگ قاتل به دور کردن این گونه از مرز انقراض کمک کند.

دکتر هالی فرن‌باخ از مرکز واکنش، تحقیقات و توانبخشی سی‌لایف و دکتر جان دوربان از انجمن محیط زیست ساوت‌هال، محققان ایالت واشنگتن، کاشفان این بارداری‌های احتمالی‌اند.

دکتر دوربان در مصاحبه با شبکه خبری نورت‌وست گفت که برای نجات این گونه «کورسوی امیدی» وجود دارد: «سال گذشته موارد دیگری از بارداری نهنگ‌های ماده ثبت کرده بودیم اما نتوانستند بچه‌نهنگ‌ها را بزرگ کنند. متاسفانه این روندی غیرمعمول نیست و در دهه گذشته نرخ باروری‌ ناموفق ثبت‌شده زیاد بوده است.»

دکتر لنس بَرت-لنارد، مدیر برنامه تحقیقاتی پستانداران دریایی اوشِن‌وایز، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی نیوز گفت: «این واقعه بسیار هیجان‌انگیز و مهم است. جمعیت موسوم به «ساکن جنوب» این گونه که به گروه جِی-پاد تعلق دارند، به شدت در معرض خطر انقراض‌اند. بیشتر سال‌ها اصلا تولید مثل نکرده‌اند. بنابراین سه مورد بارداری خوب و هیجان‌انگیز است. این [گروه نهنگ‌] دقیقا همین را نیاز داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد نهنگ‌های قاتل اورکا ساکن جنوب در چند دهه گذشته، از بیش از ۹۰ نهنگ در دهه ۱۹۷۰ به ۷۴ نهنگ کاهش یافته است. این جانوران ساکن جنوب تنها گونه نهنگ‌های قاتل در معرض خطر انقرا‌ض‌اند.

دانشمندان این گروه از نهنگ‌ها را «جی-پاد» نامیده‌اند و سه مادر آینده جی۱۹، جی۳۶ و جی۳۷ اند.

جاش مک‌اینس، محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا، خاطرنشان کرد که نرخ سقط جنین و مرگ‌ومیر نوزاد در نهنگ‌های قاتل بالا است اما گفت که با این حال «هیجان‌زده» و «امیدوار» است بخشی از این حاملگی‌ها بتواند جمعیت رو به کاهش (این گونه) را افزایش دهد.

او در مصاحبه با شبکه خبر سی‌بی‌سی گفت: «تولد این سه نوزاد نهنگ که شاید زنده بمانند... ممکن است در این اوضاع کمی مفید باشد. سال اول خیلی مهم است. بخت زنده ماندن بچه‌نهنگ‌های قاتل در سال اول ۵۰ درصد است.»

این بارداری‌ها به تازگی کشف شده‌‌اند اما به نظر می‌رسد از شروع آن‌ها مدت زیادی گذشته باشد.

او افزود: «امیدواریم حاملگی‌ها موفقیت‌آمیز باشد و بچه‌نهنگ‌ها زنده بمانند.»

سقط جنین‌های اخیر در این گروه از نهنگ‌ها نگرانی محققان از کاهش جمعیت و انقراض کامل این گونه را در پی داشته است.

اورکای ماده موسوم به جی۳۵ در سال ۲۰۱۸ در پی یک بارداری ناموفق، جنین سقط‌ شده‌اش را در یک «دوره عزا»ی دو هفته‌ای در آب همراه خود حمل می‌کرد. این نهنگ قاتل دو سال بعد نوزاد سالمی به دنیا آورد.

دکتر برت-لنارد گفت محققان با استفاده از پهپادهایی که در ارتفاع ۳۰ متری سطح آب پرواز می‌کنند، به مطالعه این حیوانات می‌پردازند.

او گفت: «با استفاده از پهپاد همه‌چیز متحول شده است. این وسیله عکس‌های با کیفیتی برایمان می‌گیرد... در این عکس‌ها می‌توان ابعاد نهنگ‌ها را به خوبی دید و طول و عرض دقیق آن‌ها را اندازه گرفت... و در نتیجه می‌شود بارداری‌ها را خیلی زود تشخیص داد.»

هم کانادا و هم ایالات متحده گونه اورکاهای ساکن جنوب را جزو گونه‌های «در معرض انقراض» قرار داده‌اند. جمعیت آزادماهی که غذای این گونه است، رو به کاهش گذاشته و افزایش حمل‌ونقل دریایی در این منطقه افزایش سروصدا و تصادف‌های مرگبار را سبب شده است.

دولت کانادا در فرمانی موقتی که در ماه ژوئن صادر کرد، با افزایش مقررات حمل‌ونقل دریایی در آب‌های بریتیش کلمبیا برای حفاظت از نهنگ‌های قاتل ساکن جنوب اقدام کرد.

دولت درباره این نهنگ‌ها گفت: «جمعیت این حیوانات کم و رو به کاهش است و این کاهش ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود جمعیت آزادماهی رودخانه‌ای همچنان کم بماند. حیات نهنگ‌های ساکن جنوب نیز با افزایش موانع محیطی و آلودگی‌های صوتی، لکه‌های نفتی و سایر آلاینده‌ها همچنان در معرض خطر است.»

سروصدای رفت‌وآمد کشتی‌ها باعث می‌شود قدرت جهت‌یابی نهنگ‌ها برای شکار مختل شود و  برقراری ارتباط‌ آنان با سایر نهنگ‌های گروه آسیب ببیند.

دکتر برت-لنارد در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت که این نهنگ‌ها سال‌ها به روش «هزار ضربه تا مرگ» شکار شده‌اند.

آقای مک‌اینز گفت: «وجود این جانوران ساکن جنوب برای ما نمادین است و واقعا امیدواریم بچه‌نهنگ‌های تازه متولد بخت زنده ماندن داشته باشند.»

© The Independent

بیشتر از جهان