زمینه‌چینی برای افزایش بهای بیت‌کوین؟

نوسانات بدسابقه بیت‌کوین باعث می‌شود هرگونه پیش‌بینی قیمت آن دشوار شود

بیت‌کوین هنوز با اوج بهای ۶۴ هزار دلاری خود که در اواسط آوریل اتفاق افتاد، فاصله زیادی دارد - Pexels

شخصیت‌های برجسته دنیای رمزارز پیشنهاد گسترده بالا بردن بهای بیت‌کوین را مطرح کرده‌اند تا پذیرش رسمی این رمزارز در السالوادور به عنوان وجهی قانونی در ۷ سپتامبر جشن گرفته شود.

محفل‌های محبوب رمزارز در سایت «ردیت» و همینطور حساب‌های کاربری برجسته در توییتر از افراد خواسته‌اند همه ۳۰ دلار بیت‌کوین بخرند تا با اجرایی شدن قانون جدید السالوادور که طی آن به هر شهروند این کشور ۳۰ دلار بیت‌کوین از طریق برنامک اختصاصی کیف‌پول مجازی داده می‌شود، هم‌زمان باشد.

به عنوان بخشی از این قانون، شهروندان السالوادور در این برنامک اختصاصی کیف‌پول مجازی به ۳۰ دلار بیت‌کوین دسترسی خواهند داشت.

پستی محبوب در صفحه «r/Bitcoin» سایت ردیت جشن گرفتن «روز جهانی بیت‌کوین» را خواستار شد که در آن افراد ۷ سپتامبر هرسال بتوانند هر چقدر می‌خواهند در این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند.

این پست نوشت: «بیایید ۷ سپتامبر را به روز جهانی بیت‌کوین تبدیل کنیم؛ در حمایت و برای گرامیداشت اینکه بیت‌کوین رسما وجهی قانونی در السالوادور می‌شود. باید این روز را ثبت کنیم و هر سال از آن حمایت کنیم. فقط جامعه کاربران ردیت به تنهایی می‌توانند میلیاردها دلار به ارزش بیت‌کوین در بازار بیفزایند.»

بهای بیت‌کوین در آخر هفته از مرز ۵۰ هزار دلار عبور کرد و در آغاز هفته (۶ سپتامبر) هم به صعود خود ادامه داد که احتمالا به دلیل پیش‌بینی بالا رفتن ارزش آن اتفاق افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوسانات بدسابقه بیت‌کوین باعث می‌شود هرگونه پیش‌بینی قیمت آن دشوار باشد ولی پدیده‌ای مشابه در ماه مه دیده شد؛ وقتی هواداران دوج‌کوین به شدت در این رمزارز الهام گرفته از طنزهای اینترنتی پیش از حضور ایلان ماسک به عنوان مجری برنامه طنز «شنبه شب زنده» سرمایه‌گذاری کردند.

به طور گسترده‌ای از رئیس شرکت‌های اسپیس‌اکس و تسلا انتظار می‌رفت هنگام حضور خود در این برنامه محبوب به دوج‌کوین اشاره کند و هواداران امید داشتند بهای این رمزارز در حین اجرای او در برنامه در ۸ مه، به ۶۹ سنت برسد.

قیمت دوج‌کوین از ۲۵ سنت در هفته‌های منتهی به تاریخ مذکور روندی صعودی گرفت و در نهایت به اوج ۷۴ سنت رسید؛ اما از آن زمان سقوط کرد و اکنون حدود ۳۰ سنت خریدوفروش می‌شود.

بیت‌کوین هنوز با اوج بهای ۶۴ هزار دلاری خود که در اواسط آوریل اتفاق افتاد، فاصله زیادی دارد؛ با وجود این در ماه‌های اخیر احیای قابل توجهی را شاهد بوده است.

برخی تحلیلگران معتقدند بیت‌کوین تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ به بهای بی‌سابقه جدیدی خواهد رسید و بعضی تخمین‌ها بهای آن تا کریسمس (دی۱۴۰۰) را بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارزیابی کرده‌اند.

شخصیت‌های برجسته‌ای که از بالا بردن اخیر ارزش حمایت کرده‌اند، دنی اسکات، مدیرعامل بازار معاوضه رمزارز کوین‌کورنر و مایکل سیلور، مدیرعامل شرکت میکرواستراتژی‌اند.

میکرواستراتژی بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذار بیت‌کوین در سراسر جهان است و اخیرا چهار هزار بیت‌کوین دیگر به ذخایر قابل توجه خود اضافه کرده است. این شرکت نرم‌افزاری اکنون حدود ۱۰۹ هزار بیت‌کوین دارد که به نرخ امروز بیش از ۵.۵ میلیارد دلار ارزش دارد و آقای سیلور خبر داده است که احتمالا خرید دیگری هم در ۷ سپتامبر اتفاق بیفتد.

او دوشنبه (۶ سپتامبر) توییت کرد: «تمام فعالان سایبری که می‌شناسم می‌خواهند فردا در همبستگی با مردم السالوادور ۳۰ دلار بیت‌کوین بخرند. آیا شما هم به ما می‌پیوندید؟»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد