پس از یک سال و نیم، آمریکا مرزهای خود را به روی واکسن‌زده‌ها می‌گشاید

آمریکا اعلام کرد از اوایل ماه نوامبر محدودیت‌های سفر از کشورهایی همچون ایران و اتحادیه اروپا لغو می‌شوند

طبق قوانین جدید، تمامی شهروندان خارجی که وارد آمریکا می‌شوند، باید کاملا واکسینه شده باشند- Johannes EISELE / AFP

آمریکا روز دوشنبه مقررات جدیدی در زمینه مسافرت بین‌المللی اعلام کرد. طبق این مقررات، از اوایل ماه نوامبر (یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر) سفر به آمریکا برای تمام شهروندان خارجی واکسینه‌شده، از جمله کسانی که در حال حاضر ورودشان ممنوع است، مجاز خواهد بود. این به معنی پایان محدودیتی است که دولت دونالد ترامپ در اوایل دنیاگیری بر خیلی کشورها از جمله ایران اعمال کرده بود و دولت بایدن نیز تا کنون آن ‌را حفظ کرده بود. 

با این حال، و با آن ‌که کانادا بیش از یک ماه پیش مرزهای زمینی خود را به روی همسایه آمریکایی گشود، مرز زمینی کانادا و آمریکا همچنان بسته خواهد ماند. 

جف زینتز، هماهنگ‌کننده کرونای کاخ سفید، گفت بسته بودن مرز زمینی شمالی کشور تا روز ۲۱ اکتبر تمدید شده است. این محدودیت اولین بار یک سال و نیم پیش، در مارس ۲۰۲۰، اعمال شد و از آن پس هر ماه تمدید شده است. محدودیت مشابهی نیز در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک برقرار است. طبق این محدودیت‌ها، شهروندان غیر آمریکایی مقیم مکزیک و کانادا، جز موارد معدود، اجازه سفر زمینی به آمریکا ندارند. 

تغییر مهم اما برای مسافرت هوایی است. طبق قوانین جدید، تمامی شهروندان خارجی که وارد آمریکا می‌شوند، باید کاملا واکسینه شده باشند. آقای زینتز گفت که عملیاتی شدن این مقررات تا اوایل ماه نوامبر به تعویق انداخته شده است تا شرکت‌های هوایی و مسافرتی «فرصت آمادگی» داشته باشند.

این خبر، که روزنامه «فایننشال تایمز» لندن اولین رسانه‌ای بود که آن ‌را منتشر کرد،‌ به‌ویژه خبر خوشی برای هزاران شهروند کشورهای خارجی است که مدت‌ها است موفق به دیدن اقوام خود در آمریکا نشده‌اند.

طبق قانونی که از اوایل سال جاری برقرار بوده است، شهروندان خارجی واکسینه‌شده، و نیز شهروندان آمریکایی که به کشورشان بازمی‌گردد، همچنان می‌بایست پیش از سوار شدن به هواپیما به مقصد آمریکا پاسخ منفی آزمایش کرونا در سه روز گذشته را نشان دهند. آقای زینتز گفت که شهروندان واکسینه‌نشده آمریکایی که به کشور باز می‌گردند، می‌بایست از مقررات اکیدتری پیروی کنند؛ از جمله آزمایش کرونا ظرف یک روز از زمان ترک کشور، و آزمایشی دیگر هنگام بازگشت. 

مسافرانی که کاملا واکسینه‌شده باشند، پس از ورود به آمریکا نیازی به قرنطینه نخواهند داشت؛ هرچند تعقیب موارد ابتلا و ماسک زدن اجباری همچنان در جریان خواهد بود تا همراه با واکسن، بخشی از تاکتیک‌های سه‌گانه مقابله آمریکا با گسترش کرونا باشند. 

در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد که واکسن زدن برای سفر داخلی در کشور نیز برای شهروندان آمریکا اجباری شود، آقای زینتز گفت احتمال چنین تصمیمی هست. 

آقای زینتز گفت: «شرط واکسن بهترین ابزار موجود برای امن نگاه داشتن مردم و جلوگیری از گسترش ویروس است. واکسن‌ها مدام نشان داده‌اند که بسیار موثر هستند؛ از جمله در مقابل سویه دلتا.»

این مقام مسئول تاکید کرد که «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها» به زودی فهرستی از واکسن‌های مورد پذیرش منتشر می‌کند. مهم‌ترین پرسش در این زمینه، به واکسن آسترازنکا برمی‌گردد که در بسیاری نقاط اروپا و جهان مورد استفاده وسیع است، اما هنوز در آمریکا تایید نشده است. 

طبق قوانین جدید، خطوط هوایی برای پی‌گیری موارد ابتلا موظف خواهند بود اطلاعاتی خاص مثل شماره تلفن و نشانی ایمیل تمامی مسافرانی را که به آمریکا می‌روند، جمع‌آوری کنند. 

ممنوعیت‌های سفر به آمریکا از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شد. مسافاین از مبدا چین اولین کسانی بودند که با محدودیت مواجه شدند. سپس، نوبت ایران، بریتانیا، ایرلند، ۲۹ کشور عضو منطقه شنگن در اروپا، برزیل، آفریقای جنوبی، و هند بود که به آن فهرست اضافه شوند. 

اروپایی‌ها پس از تسهیل شرایط ورود آمریکایی‌ها به آن قاره، مدت‌ها بود دل خوشی از ادامه ممنوعیت سفر خودشان به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نداشتند. 

استاوروس لامبرینیدیس، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا، صبح دوشنبه (هشت صبح به وقت واشنگتن) در توییتر نوشت: «من و همکارانم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخت کوشیده‌ایم ممنوعیت سفر برای اروپایی‌ها لغو شود. امیدواریم به زودی خبر مثبتی بشنویم.»

او مدت کوتاهی بعد نوشت: «ممنوعیت سفر لغو شد! اروپایی‌هایی که واکسن‌زده باشند و قبل از پرواز، آزمایش کرونا بدهند، از ماه نوامبر دوباره خواهند توانست به آمریکا بیایند، درست مثل آمریکایی‌های واکسن‌زده که امروز اجازه سفر به اتحادیه اروپا را دارند.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در توییتر واکنشی مثبت نشان داد و گفت سیاست جدید «باعث رشد چشمگیر کسب و کار و بازرگانی» خواهد شد. 

علاوه بر کشورهای اروپایی،‌ چهره‌های صنعت گردشگری و سفر نیز مدت‌ها بود بر واشنگتن فشار می‌آوردند تا این ممنوعیت‌ها را لغو کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راجر دو، رئیس و مدیرکل انجمن سفر آمریکا، گفت این سیاست جدید به احیای اقتصاد آمریکا کمک می‌کند. آقای دو، روز دوشنبه این تصمیم را «نقطه عطفی مهم در مدیریت ویروس» خواند و گفت که این کار «احیای میلیون‌ها شغل مربوط به سفر را که به دلیل ممنوعیت‌های سفر بین‌المللی از میان رفته‌اند، شتاب می‌بخشد.»

اتحادیه کارگری مهمانداران هواپیما که نماینده ۵۰ هزار مهماندار در ۱۷ خط هوایی است، نیز با استقبال از تصمیم جدید گفت که آن اقدام «باعث افزایش بهداشت و ایمنی» بیشتر مسافرت هوایی خواهد شد. 

سارا نلسون، رئیس این اتحادیه، روز دوشنبه گفت: «ما از دولت بایدن بابت اعلام طرحی برای به‌هم‌پیوستن مجدد خانواده‌ها و سفر بدون مقررات سخت برای کسب اطمینان از این‌که سفر به گسترش ویروس کمک نمی‌کند، تقدیر می‌کنیم. سفر بین‌المللی برای حفظ ثبات شغل‌های ما و احیای کامل صنعت خطوط هوایی آمریکا ضروری است. اما احیا تنها زمانی ممکن است که تمرکز ما اول بر ایمنی و بهداشت باشد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اواسط ماه ژوئیه گفته بود که به‌زودی تغییراتی در این زمینه  اعمال خواهند شد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، چند روز پس از آن گفت که «گروه‌های کاری» مشغول بررسی آن مسئله هستند. اما افزایش مجدد گسترش کرونا و به‌خصوص سویه دلتا، باعث شد که اخذ و اجرای آن تصمیم به تعویق افتد. هنوز ماه ژوئيه تمام نشده بود که خانم ساکی گفت: «با توجه به اوضاع کنونی و گسترش سویه دلتا، محدودیت‌های کنونی سفر را به چند علت حفظ می‌کنیم.»

وضع کرونا در آمریکا البته لزوما بهتر از تابستان نشده است. با آن ‌که هنوز ۱۰ روز از ماه سپتامبر باقی مانده است، میزان مرگ و میر در این ماه تا کنون از سراسر ماه اوت فراتر رفته است. طبق تحلیلی که رسانه‌ها از داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز داشته‌اند، متوسط میزان مرگ و میر کرونا در آمریکا اکنون دارد به روزی ۲۰۰۰ مورد نزدیک می‌شود.

در این میان، چند کشور اروپایی، از جمله ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و سوئد، اخیرا محدودیت‌های موجود درباره سفر آمریکایی‌ها به کشورهای خود را افزایش دادند. این کشورها برای سفر شرط‌هایی همچون واکسن یا قرنطینه اجباری گذاشته‌اند، و در بعضی موارد دست به ممنوعیت کامل زده‌ا‌ند. 

برخی کارشناسان اما می‌گویند ممنوعیت سفر شیوه مناسبی برای مقابله با کرونا نیست. 

سوزان هاسیگ، همه‌گیرشناس در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی استوایی دانشگاه تولِینِ آمریکا، در گفت‌وگو با روزنامه «یو اس ای تودی» گفت: «ممنوعیت سفر [هنگام بالا بودن موارد ابتلای کرونا] از خیلی جهات ابلهانه است. چون ما هم‌اکنون این همه ویروسِ در حال چرخش داریم.»

تصمیم جدید آمریکا بُعد دیپلماتیک نیز دارد، و در حالی از راه می‌رسد که فرانسه در خشم از توافق جدید آمریکا با استرالیا و بریتانیا، برای نخستین بار در تاریخ روابط دو کشور، سفیر خود را از واشنگتن فراخوانده است. رهبران کشورهای اروپایی همچنین از شیوه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و مشورت نکردن با آنان در این زمینه، ناراضی هستند.

بیشتر از جهان