دکتر فاوچی: کرونای نوع مو برای ایالات متحده تهدیدی فوری به شمار نمی‌آید

سازمان جهانی بهداشت هفته پیش سویه مو را شناسایی، و اعلام کرد که به ۳۹ کشور جهان راه یافته است

سویه دلتا برای افراد واکسن‌نزده خطرناک‌تر است، زیرا احتمال بستری شدن یا مرگ مبتلایان را افزایش می‌دهد- Justin Heiman/Getty Images/AFP

دکتر آنتونی فاوچی گفته است که کووید-۱۹ سویه «مو» در حال حاضر تهدیدی برای ایالات متحده به شمار نمی‌آید.

این مشاور ارشد امور درمانی رئیس جمهوری جو بایدن، در نشستی خبری در مورد تهدیدات مختلف سویه‌های مو و دلتای کووید-۱۹ توضیح داد. سازمان جهانی بهداشت هفته پیش سویه مو را شناسایی، و اعلام کرد که به ۳۹ کشور جهان راه یافته است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، «این سویه مجموعه‌ای از جهش‌ها و خواص بالقوه گریز از دستگاه ایمنی را بروز داده است.»

دکتر فاوچی می‌گوید: «با توجه به آن که از شیوع سویه‌های مو صد در صد آگاه هستیم، آن را دقیقاً زیر نظر داریم.»

سویه دلتا نخستین بار در آغاز سال ۲۰۲۱ در هندوستان شناسایی شد و سپس حدود نیمی از موارد ابتلا در ایالات متحده را به خود اختصاص داد. طبق اعلام مراکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها، این سویه بسیار خطرناک‌تر و انتقال‌پذیرتر از سویه‌های قبلی کرونا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی می‌گوید: «همیشه و در تمام اوقات سویه‌های کرونا را تحت نظر داشته‌ایم. مجموعه‌ای از جهش‌ها در این سویه رخ داده است که نشان می‌دهد نه تنها از پادتن‌های تک‌دودمان، بلکه از پادتن‌های معین دیگری نیز می‌گریزد. اما واکسن و سرم به‌گرا پادتن‌هایی پدید می‌آورند. ولی نباید از یاد برد که حتی وقتی دچار سویه‌هایی شویم که اثربخشی واکسن را تا حدی کاهش می‌دهند، باز هم واکسن اثربخشی مطلوبی دارد.»

سویه دلتا برای افراد واکسن‌نزده خطرناک‌تر است، زیرا احتمال بستری شدن یا مرگ مبتلایان را افزایش می‌دهد. میزان پایین تزریق واکسن در ایالات متحده، به ویژه در مناطقی مثل تگزاس، جورجیا و لوییزیانا، موجب بروز نگرانی‌هایی شده است، اما به دلیل آن که سازمان غذا و داروی این کشور برای واکسن فایزر تاییدیه کامل صادر کرده است، به‌نظر می‌رسد که میزان تزریق واکسن در حال افزایش است.

طبق آمار مراکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها، میزان ابتلای افراد واکسن‌نزده پنج برابر افراد واکسن زده است و افزون بر آن، میزان بستری شدن بر اثر ابتلا به کووید در میان افراد واکسن‌زده یک نفر در ۱۰۰ هزار نفر است، در حالی که این شاخص برای افراد واکسن‌نزده ۲۴.۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

طبق این آمار، سالمندان واکسن‌زده بیش از جوانان واکسن‌زده در برابر ابتلای مجدد آسیب‌پذیر هستند. سن میانه برای ابتلای مجدد افراد واکسن‌زده ۶۴ سال است، در حالی که این شاخص برای واکسن‌نزده‌ها ۴۹ سال است. گویا سویه دلتا در ایجاد این وضعیت نقش داشته است.

با توجه به این یافته‌ها، دولت بایدن منتظر صدور تاییدیه سازمان غذا و دارو برای شروع برنامه تزریق تقویتی است. طبق این برنامه پیشنهادی، افرادی که تزریق کامل را انجام داده‌اند، واجد شرایط برای تزریق نوبت سوم واکسن فایزر هستند. بنا به گزارش‌ها، اولویت نخست از آن شهروندان مسن، خدمه درمان، و مواردی دیگر است.

دکتر فاوچی در پایان پاسخ‌های خود گفت: «نکته اصلی این است که همه چیز را زیر نظر داریم و تمامی چنین مواردی را جدی می‌گیریم، ولی در حال حاضر آن را تهدیدی فوری به‌شمار نمی‌آوریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان