فرانسه سه کشور آمریکا، بریتانیا و استرالیا را به دروغگویی و دورویی متهم کرد

پیمان آکوس در حالی اعلام شد که فرانسه برای فروش زیردریایی‌های دیزلی با استرالیا مذاکره کرده بود

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه- Alain JOCARD / AFP

فرانسه روز شنبه آمریکا و استرالیا را به دروغگویی در مورد توافق ناکام پاریس با کانبرا برای خرید زیردریایی‌های فرانسوی متهم کرد و گفت با فراخواندن سفیران خود از این دو کشور، یک بحران عمیق میان متحدان به جریان افتاده است.

دور پیش اعلام شد ایالات متحده و بریتانیا برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای در استرالیا، با این کشور به توافق رسیده‌اند. این توافق در حالی اعلام شد که فرانسه برای فروش زیردریایی‌های دیزلی با استرالیا مذاکره کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام این خبر واکنش تند فرانسه را به دنبال داشت و دولت این کشور روز جمعه به نشانه اعتراض سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگویی که روز شنبه با کانال دو تلویزیون فرانسه داشت نشانه‌ای از این که پاریس تمایل به کاهش تنش دارد بروز نداد و از الفاظ تندی علیه آمریکا، بریتانیا و استرالیا استفاده کرد.

ژان ایو لودریان عملکرد این سه کشور را اینگونه توصیف کرد: «دروغگویی، دورویی، تخطی بزرگ از اعتماد، و تحقیر.»

وی گفت: فراخواندن سفیران فرانسه از آمریکا و استرالیا برای نخستین بار در تاریخ روابط کشورهایمان اتفاق می‌افتد که یک اقدام «بسیار نمادین» با هدف «نشان دادن این که چقدر ناراحت هستیم و بحرانی جدی بین ما وجود دارد» انجام شد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته در یک اقدام بی‌سابقه، سفیران کشورش را از واشینگتن و کانبرا فراخواند.

بیشتر از جهان