نیویورک تایمز: عملیات ترور فخری‌زاده جهان اطلاعات و جاسوسی را دگرگون کرد

در این عملیات برای نخستین بار یک سلاح که از هزاران کیلومتر دورتر کنترل و از آن با عنوان «ربات قاتل» یاد می‌شود، آزمایش شد

فخری‌زاده که پائیز سال گذشته در نزدیکی دماوند ترور شد- IRIB NEWS AGENCY / AFP

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تنش میان ایران و اسرائیل پرداخته و نوشته است اگر اسرائیل بخواهد یک مقام ایرانی را بکشد، اقدامی که به آغاز یک جنگ احتمالی منجر خواهد شد، باید موافقت و محافظت آمریکا را با خود داشته باشد.

در این گزارش که روز شنبه منتشر شده به ترور سال گذشته محسن فخری‌زاده از مدیران کلیدی برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران اشاره و از قول مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی نوشته شده که ترور او با به‌کارگیری یک مسلسل کنترل از راه دور انجام شد.

به نوشته نیویورک تایمز، در عملیات ترور فخری‌زاده در آذر ۱۳۹۹ برای نخستین بار این سلاح که هزاران کیلومتر دورتر کنترل و از آن با عنوان «ربات قاتل» یاد می‌شود آزمایش شد؛ یک آزمایش عملیاتی که احتمالا جهان امنیتی و جاسوسی را دگرگون می‌کند.

در گزارش از قول یک مقام اطلاعاتی گفته شده است این سلاح یک مدل خاص از مسلسل «اف ان مگ» ساخت بلژیک است که به یک ربات پیشرفته متصل بوده که مجهز به فناوری هوش مصنوعی و چند دوربین است و از طریق ماهواره کنترل می‌شود.

بر اساس این گزارش، وزن این سلاح پیشرفته در مجموع حدود یک تن است که در قطعات کوچک و به تدریج به ایران منتقل و سپس در داخل کشور مونتاژ شد.

در بخش دیگری از این گزارش به‌طور مفصل به پیشینه محسن فخری‌زاده پرداخته و نوشته شده است، فخری‌زاده که در زمان انقلاب ۱۸ ساله بود دو رؤیا در سر داشت، یکی این که یک دانشمند هسته‌ای شود و دیگری این که عضوی از بازوی نظامی حکومت جدید باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فخری‌زاده که پائیز سال گذشته در نزدیکی دماوند ترور شد، به عنوان نمادی از تعهد و وفاداری خود به انقلاب یک انگشتر نقره‌ای با یک نگین بزرگ عقیق قرمز رنگ، دقیقا مثل انگشترهای آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، در دست داشت.

او به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و مدارج ترقی را در آن نهاد نظامی انقلابی طی کرد. مدرک دکترای خود را نیز در رشته فیزیک هسته‌ای از دانشگاه اصفهان گرفت. به گفته علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، پایان نامه دکترای او درباره شناسایی نوترون ها بوده است.

فخری‌زاده مدیریت توسعه برنامه موشکی سپاه پاسداران را بر عهده داشت و از پیشگامان برنامه هسته‌ای ایران در دوران جمهوری اسلامی بود. به گفته دو مقام ایرانی، او به عنوان مدیر تحقیقات وزارت دفاع، نقش کلیدی در تولید پهپاد در داخل کشور داشت و برای برنامه موشکی هم به کره شمالی سفر کرد..

محسن فخری‌زاده هنگامی که کشته شد، معاون وزیر دفاع ایران بود.

قیس قریشی که به وزارت خارجه ایران در امور جهان عرب مشاوره می‌داد، در مصاحبه‌ای گفته است که در حوزه هسته‌ای و نانوتکنولوژی و جنگ بیولوژیکی، آقای فخری زاده یک شخصیت برابر با قاسم سلیمانی داشت، اما در یک مسیر کاملا پنهانی و در خفا.»

وقتی ایران نیاز به تجهیزات یا فناوری حساس داشت که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی توانست تهیه کند، فخری زاده راه را برای تهیه آن پیدا می‌کرد.