اسماعیل خان والی پیشین هرات: اشرف غنی یک خیانت بزرگ ملی کرد

«در افغانستان یک نوع کودتا صورت گرفت»

امیرمحمد اسماعیل خان، والی پیشین هرات، معتقد است در افغانستان کودتا صورت گرفته و اشرف غنی رئیس جمهوری سابق که با ورود طالبان به کابل از کشور گریخته خیانت کرده و مامور بوده قدرت را به پشتون‌ها واگذار کند.

وی که یکی از چهره‌های شاخص مقاومت در افغانستان محسوب می‌شود، به پایگاه خبری انتخاب گفته است: در مجموع در افغانستان یک نوع کودتا صورت گرفت، رئیس‌جمهور غنی واقعا یک خیانت بزرگ ملی کرد.

اسماعیل خان در این گفت‌وگو که گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: اشرف غنی ماموری بود که باید همین را انجام می‌داد و در اواخر هم شاید شنیده باشید که گفت ما افغانستان را به وارثین اصلی آن تحویل دادیم که پشتون‌هاست.

او اضافه کرد: افغانستان هرگز سقوط نمی‌کرد با آن همه امکانات بزرگی که در دست داشت، اما اشرف غنی تحمل این را نداشت که این حکومت را مجاهدین بگیرند، چون خودش از این خانواده نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل خان در پاسخ به این پرسش که در مورد سقوط هرات آیا خیانتی رخ داده گفت: بیست روز اخیر خیلی سر و صدا کرد، چون جنگ اطراف شهر بود، اما ما از وقتی که در فرمانداری‌ها جنگ بود جنگ را شروع کردیم، از دو ماه قبل.

وی افزود: در آخر وقتی طالب نتوانست در جبهه‌ای که ما داشتیم به شهر داخل شود، به دستور اشرف غنی قول اردویی که در آن‌جا بود، به بخش‌های نظامی دستور داد که تسلیم بشوند. ما در جبهه باقی ماندیم، آن‌ها تسلیم و طالب‌ها وارد شدند.

والی پیشین هرات گفت: وقتی که دیدیم شهر را گرفتند و ما بیرونیم، رفتیم به طرف قول اردو و دیدیم قول اردو تسلیم شده بود. در ظاهر ما فکر می‌کردیم از ما باشد، اما در اصل آن‌ها قبلا با همدیگر تعهد کرده بودند.

اسماعیل خان در پاسخ به این پرسش خبرنگار سایت خبری انتخاب که پرسید یعنی منظورتان این است فرمانده قول اردو با طالبان بوده گفت: بله، و اضافه کرد که والی وقت هرات و مجموعه‌ای از اعضای حکومتی نیز با طالبان بودند.

وی در مورد آینده افغانستان و حکومت طالبان گفت: فکر می‌کنم این حکومت دوام نخواهد آورد. 

والی پیشین هرات که به تازگی از چنگ طالبان گریخته است در مورد این که ایران چه کار می‌توانست در مورد افغانستان انجام دهد گفت، ایران تلاش زیادی در رابطه با ایجاد یک حکومت فراگیر و مشارکتی در افغانستان به خرج داد.

اسماعیل خان افزود، ایران به صفت کشور بزرگ و همسایه طبیعتا در رابطه با مسائل سیاسی نقش بزرگی دارد و می‌تواند به طالب‌ها فشار سیاسی وارد کند تا آنها را وادار بسازند که حکومت مشارکتی تشکیل دهند که (افغانستان) طرف جنگ نرود.