والدین اما رادوکانو «ذهنی قوی» به او دادند تا قهرمان تنیس شود

رادوکانو ۱۸ ساله روز شنبه، ۱۱ سپتامبر، تاریخ‌ساز شد

اما رادوکانو، عنوان قهرمانی انفرادی گرند اسلم را به دست آورد - Elsa/AFP

اندرو ریچاردسون، مربی اما رادوکانو، می‌گوید قدرت ذهنی «ویژه» او نتیجه روش تربیتی‌اش است و چیزی نیست که بتوان به کسی آموزش داد.

رادوکانو ۱۸ ساله روز شنبه، ۱۱ سپتامبر، تاریخ‌ساز شد؛ وقتی اولین تنیس‌بازی شد که با پیروزی در بازی‌های حذفی به رقابت‌های تنیس آزاد پا گذاشت و عنوان قهرمانی انفرادی گرند اسلم را به دست آورد. او همچنین اولین زن بریتانیایی است که در ۴۴ سال گذشته قهرمان تنیس آزاد ایالات متحده شده است؛ بردی که با غلبه بر لیلا فرناندز، تنیس‌باز ۱۹ ساله کانادایی به دست آمد.

آقای ریچاردسون از ۱۰ سالگی رادوکانو، وقتی او که در براملی بزرگ می‌شد، تنیس را فرا می‌گرفت، با او تمرین کرده است اما بعد از موفقیت ناگهانی او در ویمبلدون در تابستان، وقتی او به دور چهارم اولین گرند اسلم خود رسید، بود که رسما به عنوان مربی تمام وقت او برای رقابت‌های تنیس آزاد ایالات متحده استخدام شد.

والدین رادوکانو نتوانستند برای سفربه  نیویورک ویزا بگیرند و پیروزی دخترشان را از نزدیک تماشا کنند ولی آقای ریچاردسون معتقد است ایان، پدر رومانیایی و رنه، مادر چینی او دخترشان را در مسیر دستیابی به این سرافرازی قرار داده‌اند.

آقای ریچاردسون گفت: «برای من بزرگ‌ترین نقطه قوت او در نیروی ذهنی‌اش است. به نظرم همه چیز با ذهن انسان شروع می‌شود و این در قدرت و استقامتی که او در این سفر به نمایش گذاشت، مشهود است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «توان او در مواجهه با سختی و ادامه دادن رقابت جایی است که همه‌چیز آغاز می‌شود. من او را از کودکی می‌شناسم و او همیشه این خصلت را داشته است. مطمئن نیستم مربی بتواند چنین خصلتی را در فرد ایجاد کند. به نظرم قسمت زیادی از آن به تربیت والدین بازمی‌گردد و والدین او در تکامل شخصیت اما سهم بالایی دارند. قدرت ذهنی که او دارد، واقعا خاص است.»

رادوکانو که خانواده‌اش وقتی او دو سال داشت، از کانادا به بریتانیا مهاجرت کردند، گفته است که این مادرش بوده که به او اعتماد به نفس داده است و والدینش اخلاق کاری مشخصی را به او منتقل کرده‌اند.

او گفت: «مادرم تبار چینی دارد و آن‌ها اعتماد به نفس خیلی خوبی دارند. این اعتماد به نفس لزوما بدان معنی نیست که به همه بگویید شما چقدر خوبید بلکه این است که به خود ایمان داشته باشید. به نظرم این روحیه واقعا به من کمک کرد؛ ذهنیتی که هر دوی آن‌ها در من ایجاد کردند. والدین من از کشورهایی می‌آیند که مردمانی سخت‌کوش دارند.»

آقای ریچاردسون تا پایان سال گذشته (۲۰۲۰) مسئول تربیت بدنی مدرسه کالفورد شهر سوفولک بود اما بعد از سه هفته شکوهمند در نیویورک که با کسب جام مربی قهرمان به اوج رسید، اکنون می‌تواند به نقشی دائمی در سمت مربی رادوکانو بیندیشد.

او درباره برنامه‌های خود در آینده با رادوکانو گفت: «هنوز گفت‌وگویی نداشته‌ایم. واضح است که این لحظه‌ای است که خیلی اتفاق نمی‌افتد پس من هم بنا دارم از آن لذت ببرم و فکر می‌کنم او هم باید چنین کند. مطمئنم وقتی به انگلستان بازگردیم با هم می‌نشینیم و بررسی می‌کنیم که برنامه‌های ما برای آینده چه باشد؛ پس خواهیم دید.»

© The Independent

بیشتر از تنيس