سقوط آزاد بیت‌کوین در ۳۰ دقیقه

قبلا قیمت کف برای بیت‌کوین ۱۰ هزار دلار پیش‌بینی شده بود

JACK GUEZ / AFP

قیمت بیت کوین در ۳۰ دقیقه، ۶۰۰ دلار کاهش یافت و ارزش آن را به زیر ۱۰ هزار دلار رساند.

این سقوط قیمت ناگهانی، در مجموع حدود ۱۰ میلیارد دلار از ارزش بیت کوین را از بین برد و پیش‌بینی‌های مثبت اخیر درباره قیمت بیت کوین را زیر سوال برد. در ساعات اولیه پس از این اتفاق، قیمت بیت کوین به طور مداوم رو به کاهش گذاشت و در حال حاضر حدود ۹۵۰۰ دلار معامله می‌شود.

در آغاز سال جدید قیمت بیت کوین زیر ۴ هزار دلار بود، اما در هشت ماه اخیر قیمت آن خیلی بالاتر از این مقدار باقی مانده بود. اما راه بسیار طولانی در پیش رو دارد تا به بالاترین رکورد خود، یعنی ۲۰ هزار دلار که در اواخر سال ۲۰۱۷ به آن رسید، دست یابد.

در ماه‌های اخیر، قیمت این ارز رمزی مشهور، بین ۹ الی ۱۳ هزار دلار در نوسان بوده است، اگرچه پیش از تازه‌ترین سقوط ارزش آن، دوره‌ای از ثبات در قیمت را تجربه کرده است.

تازه‌ترین سقوط قیمت بیت کوین پس از آن اتفاق افتاد که یکی از تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرد که «پایین‌ترین قیمت جدید» آن ۱۰ هزار دلار است، و پس از چندین بار افت قیمت کوچک، که در پایین آوردن قیمت بیت کوین به زیر این سطح ناکام ماند، بیت کوین از این کاهش قیمت جان سالم به در برد.

بنا بر گفته‌های نایجل گرین، مدیر اجرایی شرکت مشاوره‌ مالی گروه de Vere، برای اینکه بیت کوین به قیمت بالای این سطح برسد فقط به زمان نیاز دارد. وی به ایندیپندنت گفت: «با نگاه به عملکرد بیت کوین در سال جاری، به نظر من پایین‌ترین قیمت جدید برای بیت کوین، ده هزار دلار است و در محدوده این قیمت بالا و پایین می‌شود. اگر به زیر این قیمت برود، دوباره به بالا باز می‌گردد. ما این رفتار بیت کوین را که در روز دوشنبه در عرض چند دقیقه به ۱۰ هزار و پانصد دلار رسید، مشاهده کردیم».

آقای گرین با مد نظر قرار دادن عدم اطمینان ژئوپولتیک، توسعه فنی شبکه و رشد آگاهی عمومی درباره ارز رمز‌ها، پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین در آینده نزدیک به ۱۵ هزار دلار خواهد رسید.

به گفته وی: «ارز رمز‌ها و به ویژه بیت کوین، به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل به بخشی از جریان اصلی اقتصاد هستند. یک نوع افزایش پذیرش جهانی ارز رمزها وجود دارد که نه تنها آینده پول را تشکیل می‌دهد، بلکه پول امروز را نیز افزایش می‌دهد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

   www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech

© The Independent

بیشتر از اقتصاد